PuheeX
Tavoitteena turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos

- Hankkeen tila:
- Päättynyt
- Toteutusaika:
- 9.6.2023 – 31.7.2025
- Rahoittaja:
- OPH
- Kehittämisteema:
- Hyvinvointi, terveys ja turvallisuus
- Kohderyhmä:
- Opetus- ja ohjaushenkilöstö, Opiskelijat
- Päätoteuttaja:
- SASKY koulutuskuntayhtymä
Hankkeen kuvaus
PuheeX-hanke lisää oppilaitoshenkilöstön ja opiskelijoiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä turvallisuusosaamista kouluttamalla. Hankkeessa luodut materiaalit mm. haastavien tilanteiden puheeksi oton kynnyksen madaltamiseksi sekä turvallisuuspuheen lisääminen arjessa tukevat ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä. Hanke tekee turvallisuuden toimintamallin yhdenmukaisen turvallisuuskulttuurin lisäämiseksi sekä kerää materiaalia polarisaation ehkäisemiseksi ja lukemismyönteisyyden lisäämiseksi.
Opiskelijoiden anonyymin vertaistuen toimivuutta testataan oppilaitosympäristössä. Hanke kokoaa opetusmateriaalin turvallisemmasta tilasta sekä ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden rakentamiseen niin opiskelijaryhmän kuin työtiimin kanssa tehtäväksi. Hanke tukee kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisten toimenpiteiden kehittämistä sekä tukee näitä ehkäisevän valtakunnallisen toimenpideohjelman toteutumista.
Hankkeen kohderyhmää ovat toisen asteen opiskelijat ja oppilaitosten henkilöstö.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet on rakennettu työpaketeiksi (TP).
TP 1 Helpotetaan opiskelijoiden ongelmien ja haasteiden puheeksi ottamista, tuetaan haastavien tilanteiden tunnistamista sekä nimeämistä. Kartoitetaan yksiköiden olemassa olevien haastavien ja riskialttiiden tilanteiden toimintaohjeistuksia ja käytäntöjä sekä yhdenmukaistetaan niitä.
TP 2 Vahvistetaan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön vuorovaikutus- ja tunnetaitoa sekä turvallisuusosaamista. Kehitetään ja jalkautetaan lukemismyönteinen toimintamalli. Toteutetaan koulutus- ja työpajakokonaisuus sekä vahvistetaan kriittisen tiedon arviointi ja empatiataitoja.
TP 3 Mahdollistetaan opiskelijoiden vertaistuen hakeminen ja tarjoaminen digitaalisella toiminta-alustalla. Opinnollistetaan vertaisena toimiminen, viestitään toiminnasta ja levitetään toimintamallia.
TP 4 Parannetaan oppilaitosten turvallisuutta järjestelmällisesti ja yhdenvertaisesti digitaalisia työkaluja hyödyntäen sekä yhdenmukaistetaan turvallisuuskäytänteitä.
Tuotokset
Puheeksi oton materiaali
Puheeksi oton materiaalia voi käyttää apuna teemaan tutustumisessa ja madaltamaan kynnystä ottaa asioita puheeksi. Materiaalissa on tietoa puheeksi oton merkityksestä, valmistautumisesta puheeksi ottoon sekä ohjeistusta puheeksi ottoon, puheeksi oton muistilista ja tukilomake, huomioita yhteisöllisyyden ja vertaisuuden merkityksestä voimavarana, tietoa tukikanavista, materiaaleja ja linkkejä puheeksi oton käsittelyyn, puheeksi ottoa tiivistävät julisteet sekä henkilöstölle että opiskelijoille ja tarinallisia materiaaleja puheeksi oton tueksi.
Materiaali puheeksi oton tueksi_ei täysin saavutettava (pdf, 4 Mt)
Puheeksi oton juliste henkilöstölle
Henkilöstölle huolen puheeksi oton tueksi_sarjakuva_ ei täysin saavutettava (pdf, 289 kt)
Puheeksi oton juliste opiskelijoille
Puheeksi oton juliste opiskelijoille on sarjakuvamuotoon tehty tietoisku siitä, miten opiskelijana voi ottaa huolen puheeksi vertaisen kanssa.
Välitä, ota huoli puheeksi! sarjakuva_ei täysin saavutettava (pdf, 432 kt)
Turvallisemman tilan periaatteet
Turvallisemman tilan periaatteet -juliste on mukailtu Suomen YK-liiton turvallisemman tilan periaatteista. Näillä periaatteilla ja toimintatavoilla pyritään luomaan tila, jossa jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa yhdenvertaisen, kunnioittavan ja avoimen ilmapiirin sekä keskustelun syntymiseen.
TurvallisempiTila_A3_ei taysin saavutettava (pdf, 909 kt)
Koulutukset
Päihteet ja puheeksi otto: Koulutus lisää ymmärrystä ja kykyä tunnistaa päihteiden käyttöä ja siihen liittyviä ilmiöitä. Tutustutaan päihteiden käytön trendeihin ja siihen liittyviin muihin ilmiöihin, kuten kaupankäyntiin ja väkivaltaan, jotka heijastuvat oppimisympäristön arkeen esimerkiksi opiskelijoiden välisinä valtasuhteina ja jännitteinä. Opiskelijanäkökulmasta koulutus lisää valmiuksia tehdä valintoja oman päihteiden käytön suhteen. Ammattilaisille on tärkeää tietää, millaista nuorten päihteiden käyttö on nykypäivänä tutkimuksien valossa. On tärkeä osata erottaa nuorten päihdekokeilut hyvinvointia vaarantavista päihdehäiriöistä ja tarvittaessa puuttua tähän. Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Päihteet ja puheeksiotto -työpaja – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
Tunnetaidoilla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos: Koulutus kasvattaa osallistujien vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja edistää yksilön rohkeutta ottaa asioita puheeksi. Turvallisuuden ja hyvinvoinnin näkökulmasta yksilön itse- ja tunnesäätely vahvistaa toiminnanohjauksen kykyä ja ennaltaehkäisee haitallisten toimintamallien syntyä. Koulutuksen tavoitteena on myös yksilön vastuullisuuden vahvistaminen. Koulutuksessa huomioidaan opiskelijan ja ammattilaisten vastuut eri tilanteissa. Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Tunnetaidoilla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos -työpaja – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
Informaatiovaikuttaminen: Informaatiovaikuttaminen on yhä suurempi osa arkeamme, mutta sen tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaatii taitoja. Opit, miten informaatiovaikuttaminen toimii, mitä keinoja käytetään ihmisten manipulointiin ja miten voimme torjua sen vaikutuksia niin yksilönä kuin osana yhteiskuntaa. Koulutus sisältää perusteet informaatiovaikuttamisesta ja medialukutaitosta, tietoa ja esimerkkejä. Tavoitteena on parantaa osallistujien kykyä tunnistaa ja vastustaa informaatiovaikuttamisen keinoja, sekä lisätä ymmärrystä siitä, miten meihin pyritään vaikuttamaan median ja viestinnän avulla. Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Informaatiovaikuttaminen tunnistamalla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos-koulutusmateriaali – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
Uhkaavat tilanteet ja niissä toimiminen: Uhkaavat tilanteet ja niissä toimiminen -verkkokoulutusta voi hyödyntää oppilaitoshenkilöstön turvallisuuskouluttamisessa. Koulutuksen ensimmäinen osio pureutuu toimivaltuuksiin ja se soveltuu koko oppilaitoshenkilöstölle. Osiosta on tekstitetty tallenne. Toisessa osiossa keskitytään opetus- ja ohjaushenkilöstön työhön ja siinä vastaantuleviin tilanteisiin ja niiden ratkaisemiseen. Osiosta on diat. Uhkaavat tilanteet ja niissä toimiminen – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
Turvallisemman tilan periaatteiden luominen: Turvallisemman tilan periaatteet -materiaalissa on tietoa turvallisemman tilan periaatteista sekä ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden luomisesta henkilöstölle että opiskelijaryhmän kanssa tehtäväksi.
Ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden työstämiseen_ei täysin saavutettava (pdf, 284 kt)
Julkaisut
Blogit
Turvallisemman tilan periaatteet välineenä yhdenvertaisempaan ja hyvinvoivaan oppilaitokseen
Blogikirjoituksessa kerrotaan siitä, miten turvallisemman tilan periaatteiden laatiminen on yksi tapa edistää turvallisuuden tunteen rakentumista, kehittää yhteisöä yhdenvertaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi, hyvinvoivaksi yhteisöksi.
Vertaisuus voimavarana | SASKY koulutuskuntayhtymä Blogikirjoituksessa kerrotaan siitä, kuinka vertaisuus on tärkeä arjen voimavara, joka voi lisätä päivittäistä hyvinvointia. Vertaisuus on oman elämän kautta syntynyttä ymmärrystä jostain asiasta, jonka jaamme toisten kanssa. Oppilaitosympäristön arjessa vertaistuelle on moninaista tarvetta ja myös mahdollisuuksia tarjota vertaistukea. Erilaiset ryhmät tai esimerkiksi tutortoiminta ovat esimerkkejä vertaistoiminnan toteuttamisesta.
Moniarvoinen mediaympäristö haastaa turvallisuuskulttuuria | SASKY koulutuskuntayhtymä
Blogikirjoitus kertoo siitä, miten ymmärrys mediaympäristön polarisaatiosta ohjaa yhtäläisyyksien löytämiseen erojen etsimisen sijaan.
Oppilaitosturvallisuus kuuluu kaikille | SASKY koulutuskuntayhtymä
Blogikirjoitus kertoo siitä, miten oppilaitoksessa kaikki yhteisön jäsenet vaikuttavat turvallisuuden rakentumiseen ja koettuun turvallisuuden tunteeseen. Turvallisuus on laaja ilmiö, jonka keskeisiä osa-alueita ovat psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus, fyysisen turvallisuuden ohella.
PuheeX -hankkeessa kehitetään oppilaitosten turvallisuuskulttuuria | SASKY koulutuskuntayhtymä
Blogikirjoitus kertoo siitä, miten jokaisella on oikeus turvalliseen ja hyvinvoivaan oppimis- ja työympäristöön. Yhteisillä, hyvin suunnitelluilla toimintatavoilla ja oikea-aikaisella puuttumisella on mahdollista rakentaa turvallista ja hyvinvoivaa oppilaitosta. Turvallisuuden tunne luo luottamusta siihen, että asiat ovat huomennakin hyvin.
Toteuttajat
- SASKY koulutuskuntayhtymä (päätoteuttaja)
- Koulutuskuntayhtymä OSAO
- Parkanon lukio
Lisätietoja
-
Iris Sundelin
Hankekoordinaattori
Kehittämis-, innovaatio- ja kansainvälisyystoiminta
toimipiste: Tampereen palvelualan ammattiopisto, Palomäentie