Siir­ry si­säl­töön

Eläy­tyen osal­li­sek­si

Kai­kis­ta ko­ro­na­haas­teis­ta huo­li­mat­ta Elos -​ryhmien (Eläy­tyen osal­li­sek­si) ko­koon­tu­mi­set on saatu vie­tyä läpi lähes suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti. Ryh­mis­sä on pääs­ty kä­sit­te­le­mään vai­kei­ta­kin asioi­ta joko li­ve­nä tai team­sin vä­li­tyk­sel­lä. Alus­sa tun­tui siltä, että Teams ei vält­tä­mät­tä toimi täl­lai­ses­sa nuor­ten ryh­mäs­sä, mutta vää­räs­sä ol­tiin. Asiaa kyllä aut­toi se, että ennen siir­ty­mis­tä Teams-​ ta­paa­mi­siin ryhmä oli ta­van­nut li­ve­nä jo useam­man ker­ran. Mat­kan var­rel­la huo­mat­tiin, että Team­sin kaut­ta nuo­ret us­kal­si­vat kes­kus­tel­la hy­vin­kin arois­ta asiois­ta. Ryh­mä­töi­den­kin te­ke­mi­nen on­nis­tui Team­sis­sa hyvin, kun tek­ni­set haas­teet esim. ryh­mien ja­ka­mi­ses­sa ja pa­laut­ta­mi­ses­sa saa­tiin se­lä­tet­tyä. Har­joi­tus tekee mes­ta­rin, niin­hän sitä sa­no­taan ja niin täs­tä­kin sel­vit­tiin.

Ryh­mäs­sä vie­rai­li myös toi­min­ta­te­ra­peut­ti, joka toi ryh­miin uusia nä­ke­myk­siä omas­ta am­ma­til­li­ses­ta nä­kö­kul­mas­taan. Nuo­ret sai­vat uusia vink­ke­jä var­sin­kin eri­lais­ten tun­tei­den hy­väk­sy­mi­seen ja nii­den kans­sa toi­meen tu­le­mi­sen. Niitä voi­daan hyö­dyn­tää myös syk­syl­lä al­ka­vis­sa ryh­mis­sä. Vaik­ka jo­kai­nen ih­mi­nen onkin per­soo­na, ja yk­si­lö, jolla on oi­keus olla oma it­sen­sä, niin ihan kai­kis­sa ti­lan­teis­sa räis­ky­vää per­soo­naa ei saa pääs­tää täy­sin val­loil­leen. Esi­mer­kik­si aggres­sii­vi­sen hen­ki­lön on opit­ta­va hil­lit­se­mään omaa käy­tös­tään, vaik­ka pro­vo­soi­tui­si­kin jos­tain ti­lan­tees­ta. Näi­hin ti­lan­tei­siin haim­me rat­kai­su­ja yh­des­sä opis­ke­li­joi­den ja toi­min­ta­te­ra­peu­tin kans­sa. Kes­kus­te­lim­me ja teim­me eri­lai­sia har­joi­tuk­sia, jotka voi­vat aut­taa nuo­ria toi­mi­maan oi­kein em. ti­lan­teis­sa.

Se, onko ryh­mä­toi­min­ta aut­ta­nut yli­su­ku­pol­vi­sen kuor­mit­ta­vuu­den hel­pot­ta­mis­ta tai tuo­nut jo­tain muuta uutta opis­ke­li­jan opis­ke­luun, tul­laan var­mas­ti nä­ke­mään vasta myö­hem­min. Vaik­ka vas­tus­tus­ta on myös nä­ky­nyt, on kui­ten­kin sel­keäs­ti tul­lut ilmi, että vas­taa­van­lais­ta toi­min­taa kai­va­taan opis­ke­lun lo­mas­sa. On aivan eri­lais­ta olla ve­tä­jä­nä hank­keen kaut­ta täl­lai­ses­sa ryh­mä­ti­lan­tees­sa kuin opet­ta­jan roo­lis­sa. Täl­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa on enem­män va­pauk­sia käyt­tää toi­min­nal­li­sia ta­po­ja asioi­den te­ke­mi­seen kuin ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­sa ope­tuk­ses­sa. On kui­ten­kin sel­vää, että myös ope­tus­ta voi jo­kai­nen oman per­soo­nan­sa mu­kaan muo­ka­ta mie­lei­sek­seen ja var­mas­ti näin jo­kai­nen te­kee­kin.

Har­ras­ta­mi­ses­ta ja nuor­ten liik­ku­mi­ses­ta kes­kus­te­laan ja tut­ki­muk­sia on tehty pal­jon ja nuo­ret tie­dos­ta­vat­kin, että ne ovat tär­kei­tä asioi­ta. He ym­mär­tä­vät myös, että nuk­ku­mi­nen on tär­ke­ää ja tu­li­si mennä ajois­sa nuk­ku­maan, että jak­saa, mutta pelit ja tv-​sarjat vie­vät usein voi­ton, eikä sit­ten malta mennä nuk­ku­maan ajois­sa tai lo­pet­taa jo­tain sar­jan kat­so­mis­ta kes­ken.

Har­ras­ta­mi­ses­sa on nos­tet­tu lähes kai­kis­sa ryh­mis­sä esil­le seu­raa­via asioi­ta: ”har­ras­ta­mi­nen on liian kil­pai­lul­lis­ta”,  ”hönt­sä­vuo­ro­ja ei oi­kein ole”, ”ei ole paik­ko­ja, missä har­ras­taa”, ”ei ole kul­je­tus­ta, har­ras­tuk­set ovat kau­ka­na”, ”asun­to­las­sa asues­saan ei voi si­tou­tua jo­hon­kin jouk­ku­ee­seen kou­lun paik­ka­kun­nal­le eikä asuin­paik­ka­kun­nal­la, koska kil­pai­lut ovat vii­kon­lop­pui­sin ja har­joit­te­lut vii­kol­la”, ”ei ole rahaa har­ras­taa” , ”har­ras­tuk­set on tosi kal­lii­ta”, ”kou­lun pi­hal­la ei ole mi­tään, ei viis­ti mennä ulos”. Tässä muu­ta­mia kes­kus­te­lun poh­jal­ta esiin nous­sei­ta on­gel­mia har­ras­tus­ten suh­teen.

Kou­lun päät­teek­si ei voi kou­lu­kyy­din vuok­si jäädä paik­ka­kun­nal­le har­ras­ta­maan, koska ei ole kyy­tiä ko­tiin tai ei ole rahaa ostaa ben­saa mo­poon. Kou­lun pi­hal­le toi­vot­tiin mm. ko­ri­pal­lo­te­li­nei­tä, kun­to­sa­li­lait­tei­ta ja fris­bee­golf­te­li­nei­tä. Kier­sim­me joi­den­kin ryh­mien kans­sa kou­lu­jen ym­pä­ris­töä ja poh­dim­me em. mah­dol­li­suuk­sia. Es­teek­si tuli kou­lun alu­eel­la ole­vat ra­ken­nuk­set ja nii­den ik­ku­nat, lä­hel­lä kul­ke­vat tiet ja park­kia­lu­eet täyn­nä eri­lai­sia ajo­pe­le­jä. Kun­to­sa­li­lait­tei­ta voisi kui­ten­kin si­joit­taa mm. leu­an­ve­to­tan­ko­ja ja vas­taa­via lait­tei­ta, jotka eivät olisi vaa­rak­si kul­ku­neu­voil­le. Koripallo-​ ja fris­bee­te­li­neet vaa­ti­si­vat jon­kin­lai­sen tosi kor­kean verk­koai­tauk­sen tai vas­taa­van. Kou­lu­päi­vän ai­ka­na liik­ku­mi­sen pi­täi­si olla mah­dol­li­sim­man help­poa ja lä­hel­lä, kes­ken kou­lu­päi­vän ei ole mah­dol­lis­ta läh­teä kovin kauas. Yh­tei­sel­lä, ma­ta­lan kyn­nyk­sen har­ras­ta­mi­sel­la kou­lun pi­hal­la voisi olla vai­ku­tus­ta sii­hen, että eri ryh­mät te­ki­si­vät yh­des­sä asioi­ta ja po­ruk­kaan pää­se­mi­nen olisi hel­pom­paa.

Nuo­ret kai­pa­si­vat myös py­sy­vyyt­tä ja tur­val­li­suut­ta. Oli yl­lät­tä­vää, miten moni ky­se­lyn mu­kaan tunsi it­sen­sä yk­si­näi­sek­si tai heil­lä ei ollut ke­tään, ke­nel­le he pu­hui­si­vat asiois­taan. Sa­moin nuor­ten oli tosi haas­ta­vaa tu­tus­tua uusiin ih­mi­siin tai olla vie­rai­den ih­mis­ten seu­ras­sa. Ryh­mis­sä oli myös nuo­ria, jotka eivät kos­kaan ole it­sen­sä mie­les­tä tul­leet kuul­luk­si tai tun­te­neet it­se­nään tar­peel­li­sek­si tai hyö­dyl­li­sek­si. Pa­laut­teen vas­taa­not­ta­mi­nen koet­tiin myös haas­ta­vak­si, sillä he ko­ki­vat ole­van­sa epä­on­nis­tu­nei­ta.

Täl­lais­ten hank­kei­den etu on siinä, että sen puit­teis­sa on sel­keäs­ti enem­män aikaa kes­kus­tel­la nuor­ten kans­sa ja luoda ryh­miä hei­dän omien toi­vei­den­sa mu­kaan. Ope­tus­suun­ni­tel­ma ei luo toi­min­nal­le ja te­ke­mi­sel­le pai­nei­ta eikä ar­vioin­ti­tar­vet­ta, vaan sen si­jaan voi­daan kes­kit­tyä nuor­ten toi­vei­den to­teut­ta­mi­seen. Täl­lai­seen toi­min­taan tar­vit­tai­siin enem­män rahaa, jotta voi­tai­siin mah­dol­lis­taa esim. eri­lais­ten har­ras­tus­ten ko­kei­lua. Us­kal­lus­ta uuden har­ras­tuk­sen aloit­ta­mi­seen olisi enem­män, jos sitä olisi pääs­syt ensin hie­man ko­kei­le­maan. Mo­nel­la nuo­rel­la uuden har­ras­tuk­sen ko­kei­lu saat­taa kui­ten­kin tys­sä­tä ra­han­puut­tee­seen. Vaik­ka olem­me­kin ryh­mis­sä käy­neet läpi lä­hia­luei­den har­ras­tus­mah­dol­li­suuk­sia, ja sitä, mitkä niis­tä oli­si­vat il­mai­sia tai ai­na­kin hyvin edul­li­sia, koet­tiin nii­den ko­kei­le­mi­nen vai­keak­si yksin. On tär­ke­ää, että on joku ka­ve­ri, jonka kans­sa pää­si­si ko­kei­le­maan, aloit­ta­mi­nen olisi sil­loin kuu­lem­ma hel­pom­paa.

Ihmisiä ilmajoogaa harrastamassa.
Jaana Heino henkilökuva.

Jaana Heino,
han­ke­työn­te­ki­jä
Eläy­tyen osal­li­sek­si hanke

Eläy­tyen osal­li­sek­si -​hanke pyr­kii monen toi­mi­jan yh­teis­työs­sä vas­taa­maan yli­su­ku­pol­vis­ta kuor­maa kan­ta­vien nuor­ten kou­lu­tuk­seen, tu­le­vai­suu­den työ­elä­mään ja yh­teis­kun­taan in­tegroi­tu­mi­seen. Yh­teis­työn ta­voit­tee­na on täy­den­tää muita ole­mas­sa ole­via pal­ve­lui­ta ja ke­hit­tä­mis­hank­kei­ta sekä ta­voi­tel­la koh­de­ryh­mäl­le mah­dol­li­suuk­sia tun­nis­taa omia voi­ma­va­ro­jaan/es­tei­tä liit­tyen työ­hön, toi­min­ta­ky­kyyn ja kou­lu­tuk­seen.