Oppilaitosrajat ylittävä yhteinen tekeminen innostaa kv-tutoreita
Saskyn IDEA-kampuksella Ikaalisissa pilotoitiin viime lukuvuonna kv-tutortoimintaa ryhmässä, jossa oli mukana opiskelijoita kolmesta Saskyn oppilaitoksesta – Ikaalisten kauppaoppilaitoksesta, Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta ja Ikaalisten lukiosta. Mukana olleet opiskelijat kokivat yhteisen, oppilaitos- ja ammattialarajat ylittävän toiminnan erittäin innostavaksi ja mielekkääksi ja odottavat jo pääsevänsä tositoimiin myös kuluvalla lukukaudella.
Kansainvälisyyttä kotimaassa
Kv-tutortoiminta on kotikansainvälisyystoimintaa, jossa opiskelijat pääsevät kanssakäymiseen kansainvälisten vieraiden kanssa ilman, että heidän tarvitsee itse matkustaa ulkomaille. IDEA-kampuksen yhteisessä kv-tutortoiminnassa otetaan vastaan kampukselle saapuvia kansainvälisiä vieraita, suunnitellaan ja järjestetään heille kampuksen ja oppilaitosten esittelyjä ja muuta ohjelmaa, kuten esim. retkiä ja yhteisiä illanviettoja. Toimintaan osallistuminen kerryttää myös opintosuorituksia todistukseen sekä lukion että ammatillisen koulutuksen puolella. Pääasiallinen kieli toiminnassa on englanti.
Kannatti ehdottomasti lähteä mukaan
Tapasimme neljä innokasta, pilottikokeilussa mukana ollutta opiskelijaa, jotka kaikki olivat sitä mieltä, että saivat toiminnasta paljon ja että mukaan kannatti ehdottomasti lähteä. Kauppaoppilaitoksella opiskeleva Henna Särkijärvi ja lukiolla opiskeleva Taru Itätalo kertoivat menneensä ensin toiminnasta kertovaan infotilaisuuteen ja innostuivat sitä kautta lähtemään mukaan toimintaan. Viime keväällä käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta valmistunut Sari Nieminen oli opintojensa aikana aktiivisesti mukana jo opiskelijakuntatoiminnassa ja halusi lähteä kokeilemaan myös kv-tutortoimintaa. Toinen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen opiskelija Thorn Tirkkonen lähti mukaan opon vinkistä.
Parasta on ollut se, kun on saanut tutustua muihin ihmisiin – sekä täällä opiskeleviin että muualta tuleviin. Tuli myös lisää rohkeutta käyttää kieltä ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Taru Itätalo
Oppilaitosrajat ylittävä toiminta kampuksella tärkeää
Kv-tutortoiminta on hienosti osoittanut sen, että yhteinen, oppilaitosrajat ylittävä toiminta on tarpeellista ja antoisaa ja siitä hyötyvät ja oppivat kaikki osapuolet. Mukana toiminnassa olleet opiskelijat kertovat, että toiminnan yksi rikkaus on ehdottomasti se, että siinä pääsee tutustumaan myös kampuksen muihin oppilaitoksiin, aloihin, opiskelijoihin ja henkilöstöön. Yhteisestä tekemisestä innostuneena opiskelijat toivoivat jatkossa entistä enemmän myös muuta yhteistä toimintaa kampukselle.
Oli hienoa, että mukana oli eri ikäisiä opiskelijoita eri aloilta ja oppilaitoksista, näin ideoita tuli tosi laajasti. Ilmapiiri oli sellainen, että ideoita sai vapaasti esittää ja jokainen pääsi hyödyntämään omia vahvuuksiaan.
Sari Nieminen
Konkreettinen tekeminen kansainvälisten vieraiden kanssa on ollut esim. saunomista, keilaamista, opastettuja kierroksia oppilaitoksilla ja erilaisten retkien järjestämistä. Opiskelijat kertovat, että myös vieraiden tausta ja kotimaa ovat vaikuttaneet tekemiseen – joillekin esim. lumisota oppilaitoksen pihamaalla tai pulkkamäkeen lähtö voivat olla niitä kaikkein mieleenpainuvampia kokemuksia.
Muihin kv-tutoreihin tutustuminen on ollut ihanaa, meillä on ollut tosi hyvä ryhmä ja tulimme tosi hyvin toimeen keskenämme. Ketään ei jätetty ulkopuolelle ja kaikki otettiin huomioon.
Henna Särkijärvi
Uusia ystäviä, rohkeutta ja kielitaidon kehittymistä
Opiskelijoita kuunnellessa on hienoa huomata, että sen lisäksi, että kv-toiminnassa tarvittavat ominaisuudet ovat heillä kehittyneet, he ovat saaneet toisistaan myös aitoja uusia ystäviä. Jutustelun lomassa aletaan mm. suunnitella jo yhteisiä kv-jaksoja ulkomaille ja tämäkin tietysti oppilaitosrajat ylittäen. Selvää on myös se, että näistä kv-tutoreista kaikki, jotka vielä jatkavat opiskeluaan, aikovat ehdottomasti olla mukana toiminnassa myös tänä lukuvuonna.
Muista kv-tutoreista tuli todellisia ystäviä tämän matkan varrella.
Thorn Tirkkonen
Yhdessä tekemällä ja suunnittelemalla toiminnassa mukana olevat opiskelijat oppivat mm. kansainvälisyydestä, eri kulttuureista ja tapahtumien organisoinnista. Tärkeää antia kv-tutortoiminnassa ovat myös itsetuntemuksen, itsevarmuuden, esiintymistaitojen ja kielitaidon kehittyminen ja kirsikkana kakun päällä uudet ystävät niin ulkomailta kuin omasta opiskeluympäristöstäkin. Henna, Taru, Sari ja Thorn ovat kokeneet tärkeäksi sen, että kv-tutortoiminnassa ei tarvitse koskaan olla yksin ja toimintaan saa tulla mukaan juuri sellaisena kuin on. Jokaisen työpanos on yhtä tärkeä ja erilaiset persoonat täydentävät toisiaan.
Osallisuus ja voimaantuminen keskiössä
Yhteinen kv-tutortoiminta on antanut opiskelijoille vahvoja ja arvokkaita kokemuksia myös osallisuudesta ja voimaantumisesta. Opiskelijoilta kerättiin keväällä palautetta toiminnasta ja tässä vielä muutamia vastauksia kysymykseen, mikä on ollut toiminnan anti ja tärkeintä juuri itselle:
Sosiaalinen ahdistus on vähentynyt ja puhuminen ihmisten edessä helpompaa! Vuoden alussa jännitti ihan järkyttävästi, nyt ei enää niin paljon.
Itsevarmuuden kasvattaminen ja se, että pystyn kuulumaan porukkaan omana itsenäni, ovat olleet parasta.