Rap-musiikkilinjan opettaja Pyry Jaala kannustaa heittäytymään
Pyry Jaala on tamperelainen pitkän linjan rap-artisti ja musiikintekijä, joka on tehnyt musiikkia jo yli 20 vuotta. Hän toimii Voionmaan kansanopistolla Rap-musiikkilinjan vastuuopettajana ja tuo opetukseen vankan kokemuksensa kentältä.
Voionmaan kansanopiston Rap-linjalla ei pelkästään opetella, vaan tehdään. Linjan vastuuopettaja uskoo tekemällä oppimiseen, luovuuteen ja tiimityöhön. Hän toimii opiskelijoille ikään kuin vastaavana tuottajana, sparraajana ja esimerkkinä siitä, mitä intohimolla tehty musiikki voi parhaimmillaan olla.
– Me tehdään tosi paljon musiikkia. Se on meidän jokaisen päivän keskiössä. Luennoin kyllä aiheista, mutta tärkein oppiminen tapahtuu tekemällä, Pyry kertoo.

Biisistä lavalle – projektien kautta kohti esiintymistä
Opintovuoden huipennus on loppukonsertti, jossa opiskelijat esittävät itse tekemiään kappaleita yleisölle. Prosessi alkaa ideasta, jatkuu säveltämiseen ja sanoittamiseen, ja huipentuu esiintymiseen.
– Parhaita hetkiä ovat ehdottomasti tapahtumaillat ja studiotiloissa pidettävät sessiot, joissa tehdään biisejä yhdessä. Joskus lähdetään liikkeelle pelkästä ideasta ja päivän päätteeksi voi olla valmis kappale käsissä.
Studiosessioiden lisäksi Pyry auttaa opiskelijoita heidän soolokappaleidensa kanssa.
– Tarkoitukseni on toimia henkilönä, jonka kanssa voi vapaasti pallotella ideoita ja kokeilla erilaisia juttuja. Lisäksi koitan tarpeen mukaan haastaa opiskelijoita ja saada heidät perustelemaan tekemiään tuotannollisia ratkaisuja.
On tärkeää, että meille hakeutuvat opiskelijat tietävät, mitä voin heille tarjota. Haluan olla mukana tukemassa heidän kasvuaan artistina ja musiikintekijänä.
Pyry Jaala
Rento mutta tavoitteellinen ilmapiiri
Opiskelijalta toivotaan rytmitajua ja rohkeutta kokeilla uutta. Tärkeintä on kuitenkin heittäytymiskyky ja halu toimia ryhmässä.
– Me tehdään paljon ryhmätöitä. On tärkeää uskaltaa sanoa mielipiteensä, mutta myös sopeutua ja tehdä yhteistyötä. Se, että pääsee mukavuusalueensa ulkopuolelle, on usein se, missä tapahtuu eniten oppimista.
Luovaa tekemistä tapahtuu etenkin iltapäivisin, jolloin studiot ja luokkatilat täyttyvät musiikista, biittien tuottamisesta ja sanoittamisesta.
– Silloin on oikea luova imu päällä. Itsekin inspiroidun joka päivä, kun näen ympärillä tapahtuvan tekemisen määrän. Uskon, että opiskelijatkin saavat siitä paljon irti.