Siir­ry si­säl­töön

TASSU – Hand­led­nin­gens vara eller inte vara

Sas­kyn hal­lin­noi­man TASSU-​hankkeen yh­teis­työ­kump­pa­nei­den blo­gi­kir­joi­tuk­sia jul­kais­taan Sas­kyn net­ti­si­vuil­la noin ker­ran kuu­kau­des­sa. Tällä ker­taa vuo­ros­sa Prak­ticu­min(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) pro­jek­ti­vas­taa­van, Ronja Rom­sin kir­joi­tus.


Med hjälp av god hand­led­ning kan vi påverka stu­de­ran­des käns­la av trygg­het och goda upple­vel­ser inom yr­ke­sut­bild­nin­gen. 

God hand­led­ning in­ne­fat­tar flera saker men framfö­rallt är det ett int­res­se för den stu­de­ran­des unika si­tua­tion. God hand­led­ning är att ge stu­de­ran­de möj­lig­he­ten att själ­va lyfta fram det som känns me­nings­fullt och vik­tigt. Genom detta öpp­nar hand­le­da­ren möj­lig­het till de­lak­tig­het för stu­de­ran­de.  

Ef­ter­som att hand­led­nin­gens kraft är så stor så är det ett ämne som är värt att dis­ku­te­ras och ses över med jämna mel­lan­rum i alla or­ga­ni­sa­tio­ner. Detta gäl­ler så väl grunds­ko­lan som yr­ke­sut­bild­nin­gen. Grund­läg­gan­de ut­bild­nin­gens stu­die­hand­le­da­re är i vik­tig roll för ele­ven i tanke på vi­da­re stu­dier. Om vi kunde öppet och mo­digt låta ele­vens tan­kar och fram­tids­vi­sio­ner vara det som sät­ter grun­den vid an­sö­kan för fort­sat­ta stu­dier har vi utgått från en god hand­led­ning.  

För att kunna ta ett ge­nom­tänkt bes­lut krävs mångsidig in­for­ma­tion samt tid att tänka och väga de olika al­ter­na­ti­ven som finns. I bes­luts­proces­sen kan en god hand­led­ning hjäl­pa in­di­vi­den att ta ett bes­lut som känns ge­nom­tänkt och tryggt och som har gett hen möj­lig­het att utgående från det egna int­res­set göra ett val som just där och då känns rätt. På så sätt har vi också gett in­di­vi­den möj­lig­het till att vara de­lak­tig i sina egna val.   

En god hand­led­ning är ut­fors­kan­de, den skall ge ut­rym­me för att kunna dröm­ma och för att vi­sio­ne­ra. Som hand­le­da­re är det vik­tigt att stäl­la öppna frågor och vara ny­fi­ken sam­ti­digt som de egna an­ta­gan­de­na be­hö­ver åsidosättas. Vi be­hö­ver ge rum för den hand­led­de att öppet be­rät­ta om sin si­tua­tion, sina mål och tan­kar. 

Hand­led­ning är dä­re­mot inte en fö­rut­bes­tämd dis­kus­sion med fär­di­ga svar eller ett tillfäl­le för över­tal­ning. God hand­led­ning in­ne­fat­tar inte fö­rut­fat­ta­de me­nin­gar eller ojäm­lik­het mel­lan par­ter­na. Hand­led­ning i sig är inte en metod utan sna­ra­re ett sätt att kon­ver­se­ra. 

God hand­led­ning in­nebär att se, höra och be­mö­ta in­di­vi­den.  

I Prak­ticum ut­vecklar vi hand­led­nin­gen inom pro­jek­tet TASSU, vi vill spri­da ordet och ga­ran­te­ra god hand­led­ning för alla våra stu­de­ran­de. Idag sker hand­led­ning både mel­lan stu­de­ran­de och pe­da­go­ger samt mel­lan stu­de­ran­de och stu­de­ran­de, peer to peer.  Allt efter som sam­häl­let än­drar, än­dras också yr­ke­sut­bild­nin­gen. Nu­me­ra är hand­led­nin­gen i en cent­ral roll för den stu­de­ran­des lä­ran­de. 

Ronja Roms, Pro­jek­tans­va­rig

Koulutuksenjärjestäjien logoja.

TASSU-​hanke kuu­luu Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­maan Oi­keus osata(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) -​kehittämisohjelmaan – Am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen laatu ja tasa-​arvo, ha­ku­ryh­mään 1.1 Opinto-​ohjauksen ke­hit­tä­mi­nen ja oh­jauk­sen laa­dun pa­ran­ta­mi­nen. TAS­SUn ta­voit­tee­na on ke­hit­tää opin­to­jen vä­li­siä ni­vel­vai­hei­ta, oh­jaus­pol­ku­ja, jatko-​opintovalmiuksia sekä uraoh­jaus­ta tu­ke­via toi­min­to­ja. Hanke to­teu­te­taan suomen-​ ja ruot­sin­kie­lis­ten kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jien yh­teis­työ­nä.