Turvallisemman tilan periaatteet välineenä yhdenvertaisempaan ja hyvinvoivaan oppilaitokseen
Turvallisuuden tunteen kokeminen on meidän jokaisen perustarve ja edellytys sille, että voi oppia, omaksua uusia asioita ja ilmaista itseään vapaasti. Tiedetään, että lisäämällä psyykkistä turvallisuutta oppimisyhteisöissä voidaan mm. ennaltaehkäistä haastavien tai vaikeiden ristiriitatilanteiden ilmenemistä tai voidaan tukea niiden ratkaisemista myönteisellä tavalla.
Jokainen meistä vaikuttaa toiminnallaan siihen, miten turvallinen tila on kanssaihmisille
Me muodostamme käytöksellämme ja puheillamme yhden ulottuvuuden tilasta, jonka jaamme toisten kanssa. Fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisessa ympäristössä ja ryhmässä avautuu mahdollisuus suuntautua ulos päin, kun varuillaan olo ja uhkien torjunta ei vie voimia. Tällaisessa ympäristössä voi kokea, että kaikenlaisten tunteiden ilmaisu on sallittua ja tulee hyväksytyksi, nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään, mikä lisää toimijuuden valmiuksia.
Turvallisemman tilan periaatteiden laatiminen on yksi tapa edistää turvallisuuden tunteen rakentumista, kehittää yhteisöä yhdenvertaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi, hyvinvoivaksi yhteisöksi
Turvallisuuden tunnetta synnyttävä tila, turvallisempi tila, ei ole itsestään selvyys, vaan tarvitaan arvojen ja näkemysten näkyväksi tekemistä, auki sanoittamista sekä keskustelua. Turvallisemman tilan periaatteet yksinkertaisuudessaan ovat hyviä kohteliaita tapoja sekä empatiakykyä muita kohtaan. Yhdessä sovittujen periaatteiden avulla pyritään luomaan tila, jossa kaikki omalla toiminnallaan rakentavat yhdenvertaista, kunnioittavaa ja avointa ilmapiiriä ja keskustelua.
Turvallisemman tilan periaatteet perustuvat ihmisoikeuksiin. Yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja ihmisoikeuksien edistäminen on kirjattu eri lakeihin, kuten yhdenvertaisuuslakiin, tasa-arvolakiin sekä perustuslakiin. Turvallisempi tila on aikoinaan Yhdysvalloista lähtenyt termi.
Turvallisemman tilan periaatteiden luominen on yhteisön prosessi, jossa jokainen saa olla osallisena
Psyykkisen turvallisuuden pohjana on kokemus osallisuudesta. Osallisuus on tunne, joka kertoo meidän kuuluvan joukkoon, olevamme muille merkityksellisiä ja voivamme toimia itselle tärkeiden asioiden puolesta. Se on tunne, joka vahvistaa sitä, että meillä on väliä juuri sellaisena kuin olemme ja että voimme toimia itsellemme sopivilla tavoilla.
Tiedetään, että tunne ryhmän ulkopuolelle jäämisestä tai jättämisestä aiheuttaa turvattomuutta, mikä voi synnyttää pelkoa, yksinäisyyttä, ahdistuneisuutta. Turvallisemman tilan periaatteiden laatimisen tulee ennen kaikkea olla yhteisön prosessi, jossa osallisuuden kautta syntyy myös omistajuus yhdessä luotuihin periaatteisiin.
Yhteisöllisyys ja turvallisemman tilan periaatteiden rakentaminen kulkevat käsi kädessä
Yhteisöllisyydellä voi olla sitä isompi rooli, mitä nuorempi opiskelija on. Yhteisö on tärkeä osa nuoren identiteettiä; nuori peilaa itseään yhteisöön, joten sillä on merkitystä, millainen yhteisö on. Yhteisöllisyydellä on kriittinen rooli opiskelijoiden kiinnittymisessä opiskeluun itsessään. Yhteisöön kiinnittymistä ja yhteisön hengen ylläpitämistä opiskeluviihtyvyyttä ajatellen ei voi kylliksi korostaa positiivisena voimavarana.
Opetushallituksen rahoittamassa PuheeX-hankkeessa vahvistetaan tietoisuutta turvallisuuden eri osa-alueista ja laajennetaan käsitystä turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä, mikä lisää ymmärrystä yhteisestä toimintavastuusta. Hankkeessa on koostettu turvallisemman tilan materiaalipaketti, jota voi hyödyntää opetuksessa ja ryhmäyttämisessä sekä ohjeet turvallisemman tilan työstämiseksi opiskelijaryhmälle ja henkilöstölle. Hanke pilotoi turvallisemman tilan periaatteiden työstämistä henkilöstön kanssa.
Opetushallituksen rahoittamassa PuheeX-hankkeessa on koostettu turvallisemman tilan materiaalipaketti, jota voi hyödyntää opetuksessa ja ryhmäyttämisessä sekä ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden työstämiseksi opiskelijaryhmälle ja henkilöstölle. Jos haluat materiaalit käyttöösi, ota yhteyttä taija.ahonen@sasky.fi. PuheeX-hankkeen tuottamista materiaaleista kuulet lisää 4K:n keskiviikossa 26.3.2025!
Karoliina Nikkarikoski
SASKY koulutuskuntayhtymä, PuheeX-hanke