Vaihto-opiskelukokemus Espanjasta
Olin vaihdossa Bilbaossa, Espanjassa, ja työskentelin kahdessa eri työpaikassa. Dilyan
Montessori sekä Jappy Gallery. Ensimmäinen oli päiväkoti, joka tarjosi hoitoa ja
kasvatusta eri-ikäisille lapsille. Toinen työpaikka oli erityisesti aistiherkille lapsille ja
aikuisille tarkoitettu yksikkö, jossa keskityttiin erityisesti tukemaan heidän päivittäistä
elämäänsä ja auttamaan heitä kehittämään aistejaan ja vuorovaikutustaitojaan.
Molemmat työpaikat olivat merkittäviä ammatillisia kokemuksia ja antoivat minulle
syvällistä tietoa erityislasten ja -aikuisten hoitotyöstä.

Työskentelin päiväkodissa, jossa autoin lasten kasvatuksessa ja päivätoiminnan
suunnittelussa. Tehtäviini kuului päiväohjelman avustaminen sekä yksilöllisten
tarpeiden huomioiminen. Työskentelin tiiviisti lasten kanssa ja autoin heitä
kehittämään sosiaalisia taitoja sekä motorisia kykyjä. Toinen työpaikka, aistiherkille
lapsille ja aikuisille suunnattu yksikkö, oli erityinen kokemus. Täällä työskentelin
erityisesti aistien stimulaation ja rentoutumisen parissa, auttaen asiakkaita löytämään
tapoja vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa ja parantamaan elämänlaatuaan.
Olin vaihdossa yhden kuukauden, eli huhtikuusta toukokuun alkuun. Kuukausi oli
sopiva ajanjakso, sillä se antoi riittävästi aikaa sopeutua uuteen kulttuuriin ja
työtehtäviin sekä kehittää omia ammatillisia taitoja. Jakson pituus tuntui juuri oikealta,
koska se mahdollisti perehtymisen työpaikkoihini ja antoi mahdollisuuden kehittää
suhteita sekä työtovereihin että asiakkaisiin.
Pärjäsin englannilla hyvin, mutta espanjan kielen osaaminen oli erittäin hyödyllistä,
erityisesti päiväkodissa. Espanjassa ei kaikilla ollut täydellistä englannin kielen taitoa,
joten aluksi espanjan kielen osaaminen oli tarpeen. Työpaikoilla kuitenkin käytettiin
paljon myös englantia, ja pääsin työskentelemään monikielisessä ympäristössä.
Espanjassa käytetty englanti erosi hieman siitä, mitä olin koulussa oppinut, koska
paikalliset käyttivät usein arkikielisiä ilmauksia ja ilmapiiri oli hieman
epämuodollisempi.
Ehdottomasti kannatti lähteä! Tämä kokemus antoi minulle ammatillista ja henkilökohtaista kasvualueita, joita aiomme hyödyntää tulevaisuudessa työelämässä ja kansainvälisissä projekteissa.
Huomasin, että espanjalaisessa kulttuurissa painotetaan yhteisöllisyyttä jasosiaalisuutta,
mikä näkyi erityisesti työpaikoilla. Työpaikan ilmapiiri oli rento ja
työtoverit olivat avoimia, mikä auttoi minua sopeutumaan nopeasti. Kulttuurieroja oli
myös ajankäytössä: espanjassa työpäivät voivat olla pidempiä, mutta ne sisältyvät
pitkään lounastaukoon ja siestaan. Työkulttuuri erosi suomalaisesta erityisesti
kommunikoinnin ja tiimityön osalta. Espanjalaiset arvostavat enemmän
vuorovaikutusta ja tiimityön tekemistä kuin suomalaisessa työympäristössä, jossa
saattaa olla enemmän itsenäistä työskentelyä.

Työturvallisuus oli hyvin järjestetty, mutta huomasin, että Espanjassa
turvallisuusohjeet olivat hieman vähemmän muodollisia verrattuna Suomeen.
Päiväkodissa ja erityistyössä ei ollut suuria eroja turvallisuuskäytännöissä, mutta oli
kuitenkin joitain pieniä eroavaisuuksia esimerkiksi turvavarusteiden käytössä ja
työhygienian korostamisessa. Näin erityisesti, että espanjalaisessa ympäristössä
painotettiin enemmän työntekijöiden henkilökohtaista vastuuta turvallisuudesta.
Työn laatu oli korkeaa, mutta palvelu oli hieman eri tavalla rakennettu kuin Suomessa.
Esimerkiksi päiväkodissa lastenhoitaja ja opettaja tekivät tiivistä yhteistyötä, mutta
työskentelivät usein yksittäin. Espanjassa pyrittiin tarjoamaan paljon yksilöllistä tukea
lapsille ja aikuisille, mutta samalla huomioitiin myös yhteisön tarpeet. Tämä yhteisön
korostaminen oli minulle uusi kokemus verrattuna Suomeen, jossa painotetaan
enemmän yksilön autonomian tukemista. Aistiherkkien asiakkaiden hoitamisessa
kiinnitettiin erityistä huomiota ympäristön stimulaatioon ja yksilöllisiin hoitomuotoihin.
Vaikka työpaikallani ei ollut suoraa yhteyttä yrittäjyyteen, opin paljon asiakaspalvelun
ja tiimityön tärkeydestä. Päiväkodissa ja erityistyössä ymmärsin, kuinka tärkeää on
innovatiivisuus ja joustavuus palveluiden tarjoamisessa ja kuinka asiat voidaan
mukauttaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tämä ajattelutapa on erittäin hyödyllinen
myös yrittäjyydessä, jossa asiakkaan tarpeet ja muutosnopeus ovat keskiössä.
Olin erittäin tyytyväinen siihen, kuinka hyvin sain kontakteja niin työpaikallani kuin
paikallisessa yhteisössä. Työpaikalla minulla oli hyvät suhteet työtovereihin, ja he
auttoivat minua sopeutumaan. Vapaa-ajalla sain tehtyä espanjalaisia ystäviä, eikä
kielimuuri haitannut yhtään.

Espanjassa Bilbaossa liikkuminen oli sujuvaa ja suhteellisen edullista. Suosittelen
käyttämään paikallista metroa ja bussiverkostoa, joka on hyvin toimiva ja kattava.
Asuminen oli hieman edullisempaa kuin Suomessa, mutta vuokrat voivat olla korkeita
erityisesti kaupungin keskustassa. Arkielämässä espanjalaiset arvostavat
yhteisöllisyyttä, ja he vievät mielellään aikaa perheiden ja ystävien kanssa, mikä oli
mukautumisen arvoinen ero.
Apurahan riittävyys?
Apuraha ei riittänyt ainakaan minulla kovin pitkäksi aikaa. Tilannetta hankaloitti myös,
etten saanut opintotukeakaan, mutta vanhemmilta saadut rahat helpottivat ja sain
ostettua kaikkea tarpeellista matkan aikana, mutta espanjassa kannattaa varautua
pienempiin tuloihin verrattuna Suomeen. Elinkustannukset olivat kuitenkin suhteellisen
kohtuullisia, ja sain elämisen rahoitettua ilman suuria vaikeuksia.
Kulttuurishokki oli lievä. Aluksi espanjan kielen taito ja kulttuuriset erot tuntuivat
suuremmilta kuin olin kuvitellut, mutta sopeuduin nopeasti. Hyvä tuki työpaikalla ja
paikallisessa yhteisössä auttoi minua selviämään kulttuurishokista.
Opin ammatillisesti paljon erityislapsen ja -aikuisen hoitotyöstä, mutta opin myös
paljon kulttuurisista eroista ja yhteisöllisyyden merkityksestä. Tärkein oppi oli, kuinka
tärkeää on olla avoin ja joustava erilaisiin työskentelytapoihin ja elämäntapoihin, sillä
nämä taidot auttavat tulevaisuuden urassa ja vuorovaikutuksessa eri kulttuureista
tulevien ihmisten kanssa.
Amanda Regnell, lähihoitajaopiskelija, Sasky Mäntän seudun koulutuskeskus