Vuoropuhelua Työelämäkohtaamossa
Sasky Mäntän seudun koulutuskeskus kutsui 12.3.2025 alueen työelämän edustajia tutustumaan opetukseen ja keskustelemaan ammatillisen koulutuksen ja työelämäyhteistyön kehittämisestä. Tapahtumaan osallistui yhteensä 75 henkilöä, joista noin puolet oli työelämän edustajia. Iso joukko tapahtumaan osallistuneita työpaikkaohjaajia kävi päivän aikana myös seuraamassa opetusta.
Ensiesittelyssä ei aloja esittelevä videosarja
Työpaikkaohjaajat pääsivät seuraamaan koulutusaloilla, miten eri aloilla valmennetaan opiskelijoita työelämään. Bistro Intolassa nautitun lounaan jälkeen alkoi yhteinen ohjelma, jossa sai ensiesityksensä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden toteuttama, eri aloja esittelevä ”Näin meillä opitaan” -videosarja. Videoprojektin ohjasivat tieto- ja viestintätekniikan opettaja Jani Teppo, ammatillinen ohjaaja Johanna Sunnila ja työelämäopettaja Anu Huhtala. Tuotantotiimissä työskentelivät opiskelijat Juha Heikkinen, Lauri Julku, Roope Lehkonen, Sara Karhu ja Carlos Ravantti.
Ammatillisessa koulutuksessa paljon mahdollisuuksia myös työelämälle
Koulutuspäälliköt Mari Järvenpää ja Saara-Leena Kytömäki avasivat työelämään edustajille ja opiskelijoille koulutus- ja oppisopimuksen eroa, työelämän mahdollisuuksia kouluttaa henkilöstöään tarpeen mukaan tutkinto- tai tutkinnonosakoulutuksessa sekä kesä-/sesonkityön opinnollistamista. Lehtori Katri Isomäki toi työelämän edustajille yhteisten tutkinnonosien opetuksen terveiset toivoen yhteistyötä työelämältä esimerkiksi viestintä- ja matemaattisten osaamisen kehittämisen tärkeyden korostamisessa opiskelijoille.

Työelämäyhteistyön onnistumiset ja sudenkuopat paneelikeskustelussa
Päivän yhteinen ohjelma huipentui työelämän, oppilaitoksen ja kuntaorganisaatioiden edustajien vuoropuheluun paneelikeskustelussa, jonka pääteemana oli sujuvan työelämäyhteistyön onnistumiset ja sudenkuopat. Paneelikeskustelun moderoijana toimi MW-kehitysyhtiön toimitusjohtaja Otto Huttunen. Paneeliin osallistuivat työpaikkaohjaajan roolissa Mihail Siilasvuo (K-Rauta, Mänttä), yrittäjä Iris Mäkinen (Mäntän Klubi Oy ja Keurusselkä Hotels Oy), liiketoiminnan opiskelija Juulia Koivuaho (Sasky),rehtori Katja Lehtinen (Sasky), Erja Ikkala (Keuruun työllisyyspalvelut) sekä Tommi Aronen (Mänttä-Vilppulan kaupungin elinvoimajaos).
Emme pärjää ilman oppilaitoksia ja koulutusta.
Iris Mäkinen
Keskustelussa todettiin kaikkien osallistujien kesken työelämän ja koulutuksen järjestäjän välisen vuoropuhelun tärkeys sekä opiskelijoiden työllistyminen, sekä työelämän osaamisen kehittämisen että alueen elinvoimaisuuden kannalta. Erja Ikkala kommentoi, että TE-palveluiden siirtyminen kuntiin lisää varmasti keskustelua alueen toimijoiden kesken. Emme pärjää ilman oppilaitoksia ja koulutusta, viimeinen tieto on integroitava oppilaitoksista toimialoille, kommentoi Iris Mäkinen.

Työelämässäkin saa tehdä virheitä
Keskustelu eteni siihen, miten työelämä, kunta ja TE-palvelut voisivat auttaa opiskelijaa varmistamaan edellytykset siirtymisestä työelämään opintojen jälkeen. Juulia Koivuaho nosti rohkeasti esiin opiskelijoiden pelkoa ja jännitystä uuteen astumisesta ja mahdollisesta epäonnistumisesta. Moka on lahja, kommentoi Iris Mäkinen ja Mihail Siilasvuo komppasi, että jokaisessa tehtävässä mokataan joskus ja siitä opitaan. Tommi Aronen täydensi, että kukaan ihminen ei ole koskaan valmis.
Jokaisessa tehtävässä mokataan joskus.
Mihail Siilasvuo
Jokaiselle on annettava mahdollisuus jatkuvaan kehittymiseen. Katja Lehtinen korosti, että on tärkeää nostaa myös esille erilaiset yksilölliset ja erityisen tuen tarpeet jo ennen työelämäjaksojen alkamista, on kyse sitten opiskelujen aikaisesta työelämässä oppimisen jaksosta tai olemassa olevasta työsuhteesta, kun opiskelija kehittää osaamistaan. Perehdyttämisen tärkeys todettiin. Moninaisuus, monikulttuurisuus ja tekniset taidot haastavat työelämän perehdyttämistä – tähän tulee löytää toimintamalleja yhteistyössä.
Osaamisen jatkuva kehittäminen tärkeää
Siirryttäessä tehtävästä toiseen, uuden työn alkaessa tai opiskelijan työelämässäjakson alkaessa nousevat esiin osaamisen täydentämisen tarpeet. Työelämän edustajat toivat esille tuotetuntemuksen jatkuvan kehittämisen tarpeet ja kaikkein tärkeimpänä ammatilliset perustaidot, työelämätaidot ja asenteen työtä ja sen tekemistä kohtaan. Tekniikan oppii käytännössä, mutta asenne työtä kohtaan on tärkein, täsmensi Iris Mäkinen. Koulussa harjoitellaan arjen taitoja. Opiskelijalla voi olla haasteita esim. aikataulujen tai läsnäolovelvoitteen noudattamisessa.
Oppilaitoksella on vahva kehittämistehtävä.
Katja Lehtinen
Oppilaitoksella on vahva kehittämistehtävä, kommentoi Katja Lehtinen. Työelämätaitoja opitaan pienestä pitäen ja malli työelämään tulee kotoa, todettiin keskustelijoiden kesken. Kaikki lähtee motivaatiosta, pitää olla uskallus ja halu lähteä työelämään, kommentoi Erja Ikkala. Työelämän rooli työelämävalmiuksien kehittymisessä on merkittävä, mutta työpaikkaohjaajien osaaminen eri yrityksissä vaihtelee, kommentoivat vuoroin Iris ja Erja. Työpaikkaohjausvalmiuksiin on tarjolla koulutusta myös alueen ammatillisissa oppilaitoksissa. Ole oma itsesi ja etsi keinoja oppia toimimaan työssäsi ja työyhteisössäsi, päätti puheenvuoronsa Tommi Aronen. Työelämäkohtaamo päättyi yhteistyöajatuksista keskusteluun iltapäiväkahvin ääressä.
Ole oma itsesi ja etsi keinoja oppia toimimaan työssäsi ja työyhteisössäsi
Tommi Aronen
Lämmin kiitos kaikille osallistujille!