Siirry sisältöön

Moniarvoinen mediaympäristö haastaa turvallisuuskulttuuria

Ymmärrys mediaympäristön polarisaatiosta ohjaa yhtäläisyyksien löytämiseen erojen etsimisen sijaan

Opetushallituksen rahoittamassa PuheeX-hankkeessa vahvistetaan tietoisuutta turvallisuuden eri osa-alueista ja laajennetaan käsitystä turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Moniarvoinen, digitalisoituva ja globalisoituva yhteiskunta asettaa haastetta myös oppilaitosturvallisuudelle. Lapset ja nuoret viestivät ja rakentavat merkityksiä yhä enemmän mobiilisovellusten ja maiden rajat ylittävien toimintojen kautta.  Turvallisuusnäkökulmasta digitaalisessa ympäristössä korostuvat medialukutaito ja kriittinen tiedon arviointi. Näitä taitoja tuetaan opetussuunnitelmatasolla läpileikkaavasti kaikessa opetuksessa.

PuheeX-hanke järjestää 29.11.2024 Teams-koulutuksen: Informaatiovaikuttaminen tunnistamalla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Se on neliosaisen oppilaitosturvallisuuteen- ja hyvinvointiin liittyvän koulutussarjan kolmas osa. Koulutuksessa käsitellään informaatiovaikuttamista eri näkökulmista, kriittisen lukutaidon merkitystä turvallisuuden näkökulmasta sekä oppilaitosympäristön erityispiirteitä suhteessa näihin teemoihin. Sisällön koulutukseen tuottaa Mediakasvatusseura ry.

Omien ennakko-oletusten tunnistaminen osana kriittistä lukutaitoa

Mediakasvatusseuran asiantuntija Mikko Hautakangas esittää, että moniarvoisessa yhteiskunnassa tarvitaan kriittisen lukutaidon määritelmän laajentamista – ymmärrystä mediaympäristön polarisaatiosta ja sen sisällyttämistä kriittisen lukutaidon käsitteeseen. Kriittisellä lukutaidolla tarkoitetaan kykyä tunnistaa ja arvioida informaatiota ja se saattaakin ohjata tarkastelemaan asioita ns. ”oikean” ja ”väärän” tiedon valossa. Hautakangas tuo esiin, miten kriittisen informaation tarkastelun lisäksi on keskeistä osata arvioida ja tunnistaa informaation lähde ja sen tarkoitusperä: Kuka on viestinnän takana, kenen etuja viestinnällä halutaan edistää ja millaista vaikutusta vastaanottajassa pyritään samaan aikaan?

Tutkimukset (esim. Critical – Critical Project(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan)) ovat osoittaneet, että olemme taipuvaisia arvioimaan luotettavaksi tietoa, joka sopii meidän ennakkotietoihimme ja -luuloihimme. (ks. lisää: infograafi kognitiivisista vimoumista(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan)). Tällaisen vahvistusharhan (confirmation bias) tunnistaminen kuuluukin osana kriittiseen lukutaitoon, mutta tuo myös haastetta kunnioittavaan kohtaamiseen silloin, kun ohjaamme arvioimaan kriittisesti eri lähteiden tarkoitusperiä. Turvallisuuden näkökulmasta on olennaista tukea ymmärrystä erilaisten arvojen ja näkökulmien yhtäaikaisesta läsnäolosta ja tuoda välineitä ristiriitojen käsittelyyn. Arvostettava taito onkin kyky tunnistaa erot ja yhtäläisyydet ja kannustaa yhteiseen keskusteluun sen sijaan, että vahvistamme jakoa oikeisiin ja vääriin mielipiteisiin.

Materiaaleja kriittisen medialukutaidon käsittelyyn nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille löydät Mediakasvatusseuran sivuilta. Avointen oppimateriaalien kirjastosta löydät Informaatiovaikuttaminen tunnistamalla hyvinvoiva ja turvallinen oppilaitos -koulutuksen materiaalin vuoden –24 loppuun mennessä.

Karoliina Nikkarikoski
SASKY koulutuskuntayhtymä
PuheeX-hanke