Opettajien täydennyskoulutuksessa boostia käsityön opetukseen
Koulutusjaksot ovat tuoneet Ikaalisiin osallistujia ympäri Suomen
Saskyn hallinnoimassa Boostia käsityön opetukseen -hankkeessa on tarjottu mahdollisuuksia tutustua useisiin erilaisiin käsityöalan tekniikoihin, työtapoihin, teknologiaan ja materiaaleihin. Tarjolla on tekniikoita niin tekstiilikäsityön kuin teknisenkin käsityön työtapojen parissa. Koulutukset on suunnattu käsityön, teknisen työn sekä tekstiilityön opettajille, perusopetuksen luokanopettajille, taiteen opettajille sekä vapaan sivistystyön käsityönopettajille.
Ensimmäiset koulutusjaksot järjestettiin syksyllä 2023 ja hanke jatkuu vielä kevään 2025. Osallistujat ovat päässeet tutustumaan mm. ekoprinttaukseen, kaavoitukseen, tuftaukseen ja zero waste -ajattelutapaan. Kevään jaksoilla on luvassa vielä mm. puuntyöstöä, hitsausta, 3D-tulostusta, punontaa ja kehruumenetelmiä.
Lähijaksot ovat tuoneet Ikaalisiin osallistujia ympäri Suomen. Kävimme jututtamassa osallistujia koulutusjaksolla, jonka ohjelmassa oli mm. kone- ja vapaavarsikirjontaa.
Uusien taitojen lisäksi mahdollisuus myös hengähdystaukoon opettajan hektisestä arjesta
Porilainen Katja Kaiku on osallistunut kaikille hankkeen tekstiilikäsityön työtapojen lähijaksoille ja on ollut erittäin tyytyväinen niiden antiin. Hän on toiminut pitkään luokanopettajana ja käsityönopettajana alakoulussa ja kertoo saaneensa koulutuksessa uusien taitojen lisäksi myös hyviä hengähdystaukoja opettajan hektisestä arjesta ja mahdollisuuden vertaistukeen. Keskustelut kollegoiden kanssa ovat avanneet uusia näkökulmia käsityön opetukseen ja sen nykytilanteeseen.
Uudet opit myös oppilaiden käyttöön
Minna Lähteenmäellä on ollut lyhyt matka tulla koulutusjaksoille, hän toimii Ikaalisissa alakoulun luokanopettajana ja opettaa paljon myös käsitöitä. Lähes kaikille pehmeiden materiaalien lähijaksoille osallistunut Minna kertoo, että hän ei ole koskaan pitkän työuransa aikana osallistunut vastaavaan koulutukseen ja iloitsee mahdollisuudesta oppia uutta ja viedä saatuja oppeja myös oppilaiden käyttöön.
Sekä Katja että Minna kuvailevat koulutusta ainutlaatuiseksi ja tärkeäksi tilaisuudeksi päivittää omaa osaamista ja verkostoitua kollegoiden kanssa.
Käsityön opetuksen haasteet ja mahdollisuudet
Osallistujia huolettavat käsityönopetuksen vähentyneet tuntimäärät perusopetuksessa ja oppilaiden muuttuneet valmiudet. Lasten ja nuorten viettämä aika teknologian parissa näkyy heidän mukaansa suoraan kädentaitojen kehityksessä. Toisaalta koronapandemia nosti kädentaitojen arvostusta, kun ihmisillä oli enemmän aikaa myös käsitöille ja sitä kautta monet lapset ja nuoret pääsivät kotona näkemään itse tekemistä.
Koulutuksen vaikutukset omaan opetustyöhön
Molemmat opettajat ovat hyödyntäneet koulutuksen antia omassa työssään. Minna on toteuttanut uusia tekniikoita valinnaisissa pajaopinnoissa, joissa oppilaat voivat syventyä tiettyihin aiheisiin. Katja iloitsee siitä, että hän on saanut koulutusjaksoilla keskittyä käsitöiden tekemiseen, mikä on osaltaan auttanut myös ymmärtämään oppilaiden haasteita uusien asioiden oppimisessa.
Verkostoituminen ja yhteiset keskustelut tärkeitä
Osallistujat kokevat lähikoulutuksen hienona tilaisuutena, joka mahdollistaa verkostoitumisen ja syvällisen vuorovaikutuksen. Lähijaksojen osallistujat edustavat sekä perusopetusta että vapaata sivistystyötä, mikä on avannut laajan näkymän käsityönopetuksen käytäntöihin eri ympäristöissä.
Katja ja Minna toivovat hankkeen saavan jatkoa, sillä heidän mukaansa koulutusjaksot ovat olleet korkeatasoisia ja virkistäviä. Koulutusjaksojen opettajien ammattitaito ja joustavuus saavat erityistä kiitosta. Osallistujien mielestä lähijaksot ovat tarjonneet paitsi tietotaitoa myös voimaa jatkaa työtä kädentaitojen puolesta. He uskovat ja toivovat, että kädentaitojen arvostus lähtee taas tulevaisuudessa uuteen nousuun.
-
Mari Korpela
Hankevastaava
Kehittämis-, innovaatio- ja kansainvälisyystoiminta
toimipiste: Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos