Siir­ry si­säl­töön

Op­pi­lai­tos­tur­val­li­suus kuu­luu kai­kil­le

Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mas­sa PuheeX-​hankkeessa ke­hi­te­tään toi­sen as­teen op­pi­lai­tok­sen tur­val­li­suus­käy­tän­tö­jä kas­vat­ta­mal­la opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lös­tön tur­val­li­suus­osaa­mis­ta. Hank­kees­sa vah­vis­te­taan tie­toi­suut­ta tur­val­li­suu­den eri osa-​alueista ja laa­jen­ne­taan kä­si­tys­tä tur­val­li­suu­teen vai­kut­ta­vis­ta te­ki­jöis­tä. Tämä lisää ym­mär­rys­tä yh­tei­ses­tä toi­min­ta­vas­tuus­ta.

Op­pi­lai­tok­ses­sa kaik­ki yh­tei­sön jä­se­net vai­kut­ta­vat tur­val­li­suu­den ra­ken­tu­mi­seen ja koet­tuun tur­val­li­suu­den tun­tee­seen. Tur­val­li­suus on laaja ilmiö, jonka kes­kei­siä osa-​alueita ovat psyyk­ki­nen ja so­si­aa­li­nen tur­val­li­suus, fyy­si­sen tur­val­li­suu­den ohel­la. Op­pi­lai­tos­tur­val­li­suut­ta on he­del­mäl­lis­tä tar­kas­tel­la ko­ko­nai­suu­te­na, joka ra­ken­tuu tur­val­li­suu­den joh­ta­mi­sen, yh­tei­sen op­pi­mi­sen ja ke­hit­tä­mi­sen sekä yh­tei­söl­lis­ten toi­min­ta­mal­lien ym­pä­ril­le.

Tur­val­li­suus­pu­heen li­sää­mi­nen op­pi­lai­tok­ses­sa on keino vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lös­tön tur­val­li­suus­osaa­mis­ta

Tur­val­li­suus­pu­heen li­sää­mi­nen op­pi­lai­tok­ses­sa edis­tää mm. en­nal­taeh­käi­se­vää toi­min­taa sekä lisää avoi­muut­ta ja luot­ta­mus­ta op­pi­lai­tok­sen si­säl­lä. Tur­val­li­suus­pu­heel­la tar­koi­te­taan sys­te­maat­tis­ta ja joh­don­mu­kais­ta tur­val­li­suu­teen liit­ty­vien asioi­den kä­sit­te­le­mis­tä op­pi­lai­tok­sen ar­jes­sa. Tämä voi si­säl­tää esi­mer­kik­si tur­val­li­suu­teen liit­ty­vien käy­tän­tö­jen ja oh­jei­den sään­nöl­lis­tä ker­taa­mis­ta, tur­val­li­suus­ha­vain­to­jen ra­por­toin­tia, tur­val­li­suus­kou­lu­tuk­sia sekä avoin­ta kes­kus­te­lua tur­val­li­suu­teen liit­ty­vis­tä asiois­ta.

Tur­val­li­suus­pu­heen avul­la voi­daan edis­tää po­si­tii­vis­ta asen­net­ta tur­val­li­suu­teen ja si­tout­taa kaik­ki op­pi­lai­tok­sen jä­se­net tur­val­li­suus­työ­hön. Kun tur­val­li­suu­des­ta pu­hu­taan avoi­mes­ti ja lä­pi­nä­ky­väs­ti, luo­daan il­ma­pii­ri, jossa ku­kaan ei pel­kää tuoda esiin tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä huo­lia tai on­gel­mia. Tämä puo­les­taan voi aut­taa tun­nis­ta­maan ja rat­kai­se­maan tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä haas­tei­ta te­hok­kaam­min. PuheeXissa on työs­ken­nel­ty huo­len pu­heek­si oton kyn­nyk­sen ma­dal­ta­mi­sek­si. Yh­des­sä opis­ke­li­joi­den kans­sa on tehty huo­len pu­heek­si oton malli sar­ja­ku­van muo­toon. Op­pi­lai­tok­sen sei­näl­le kiin­ni­tet­tä­vä sar­ja­ku­va on nä­ky­vä esi­merk­ki tur­val­li­suus­pu­heen li­sää­mi­ses­tä op­pi­lai­tok­ses­sa.

Yh­te­nä toi­men­pi­tee­nä tur­val­li­suus­osaa­mi­sen li­sää­mi­sek­si PuheeX-​hanke jär­jes­tää val­ta­kun­nal­li­ses­ti le­vi­tet­tä­vän ne­lio­sai­sen kou­lu­tus­sar­jan toi­sen as­teen op­pi­lai­tos­ten opis­ke­li­joil­le ja hen­ki­lös­töl­le. Kaksi en­sim­mäis­tä osaa jär­jes­tet­tiin ke­vään 2024 ai­ka­na yh­teis­työs­sä TurvaX-​hankkeen kans­sa ot­si­koil­la Päih­teet ja pu­heek­si otto sekä Tun­ne­tai­doil­la tur­val­li­nen ja hy­vin­voi­va op­pi­lai­tos. Ke­vään kou­lu­tus­ten si­säl­löt tuot­ti Sil­ta­val­men­nus yh­dis­tys.

Tu­le­va­na syk­sy­nä 2024 on suun­nit­teil­la kou­lu­tuk­set so­me­tur­val­li­suu­des­ta ja jen­giy­ty­mi­sen ja ri­kol­li­suu­den tun­nis­ta­mi­ses­ta ja eh­käi­sys­tä op­pi­lai­to­sym­pä­ris­tös­sä. Kou­lu­tus­sar­ja on ra­ken­net­tu mo­nis­tet­ta­vak­si kou­lu­tus­ko­ko­nai­suu­dek­si ja se tulee saa­ta­vil­le Avoin­ten op­pi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­toon (aoe.fi).

Ke­vät­lu­ku­kau­den toi­min­ta hui­pen­tui 7.5.2024 jär­jes­tet­tyyn Tur­val­li­nen op­pi­lai­tos ja hy­vin­voi­va opis­ke­li­ja -​seminaariin Tam­pe­reen G-​livelabilla, mikä niin ikään jär­jes­tet­tiin yh­teis­työs­sä TurvaX-​hankkeen kans­sa. Ti­lai­suu­den pu­heen­vuo­rot kä­sit­te­li­vät ajan­koh­tai­sia tur­val­li­suu­den il­miöi­tä ja kon­kreet­ti­sia vä­li­nei­tä nuor­ten koh­taa­mi­seen.

Blo­gi­teks­tis­sä on hyö­dyn­net­ty op­pi­lai­tos­tur­val­li­suut­ta kä­sit­te­le­vää TAM­Kin ar­tik­ke­li­sar­jaa.

Ka­ro­lii­na Nik­ka­ri­kos­ki, PuheeX-​hankkeen han­ke­työn­te­ki­jä