Parkanossa innostetaan lukiolaisia teknologia-alalle
Teknologiassa on KOMEa tulevaisuus -opintojaksolla Parkanon lukiolaisten ryhmä tutustui keväällä 2021 monipuolisesti teknologia-alan työtehtäviin, paikallisiin yrityksiin ja teki yritysten määrittämän kehittämistehtävän. Paikallinen opintojakso on jatkossa osa uutta lukion opetussuunnitelmaa.
Opintojakso lisää tietoisuutta paikallisista yrityksistä sekä helpottaa kesätöiden saamista. Se myös lisää alan korkeakoulutuksen kiinnostavuutta ja madaltaa kynnystä hakeutua suorittamaan kone- ja tuotantotekniikan opintoja ammatilliseen oppilaitokseen.
Opintojakso oli Joustavat koulutusmallit yhdessä yrityselämän kanssa -hankkeen toimi ja se suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä yritysten, Parkanon kaupungin lukion ja SASKY koulutuskuntayhtymän Ammatti-instituutti Iisakin kanssa. Kummiyrityksinä toimivat Fennosteel Oy, Supersteel Oy, Kopar Oy ja Suomen Tekojää Oy. Idea lähti Supersteel Oy:n toimitusjohtaja Janne Holman kommentista, voisiko lukiolaisillekin olla tarjolla paikallista teknologia-alan koulutusta.
Pilotin myötä lukion, ammatillisen koulutuksen ja yritysten aito yhteistyö on lisääntynyt. 2 opintopisteen opintojakso luetaan hyväksi Tampereen ammattikorkeakoulun konetekniikan insinööriopintoihin.
Opintojakso lisäsi lukiolaisten kiinnostusta teknologia-alaa kohtaan. Nuorten mielestä mielenkiintoisinta oli tuotteiden suunnittelu ja mallintaminen sekä 3D-tulostus. Yritysvierailut olivat mukavia ja toivat paikallista teknologia-alan teollisuutta hyvin tutuksi.
Opettajat kokivat mielenkiintoiseksi opettaa uudenlaista kokonaisuutta ja kokeilla yhteisopettajuutta.
Johtava asiantuntija Milka Kortet, Teknologiateollisuus ry:stä arvioi, että Teknologiassa on KOMEa tulevaisuus -opintojakso on erinomainen voimannäyte konkreettisesta ja vaikuttavasta vetovoimatyöstä.
“Poikkeuksellisen hienon hankkeesta tekee se, että se on toteutettu alueen yritysten ja toisen asteen oppilaitosten tiiviinä yhteistyönä. Tekniikan alan vetovoimatoimen ohella se on merkittävä palvelus nuorille, jotka saavat mahdollisuuden nähdä ja kokea käytännössä asioita, joilla on vaikutusta myöhempään ammatinvalintaan. Lisäksi hienoa toteutuksessa on se, että toiminnan avulla myös lukiossa opiskelevia tyttöjä saadaan innostettua tekniikan pariin. Teknologia-ala tarvitsee runsaasi erilaisiin tehtäviin uusia osaajia – niin tyttöjä kuin poikiakin”, Kortet sanoo.
Onnistunut pilotti on Parkanon lukiolaisten opintojaksotarjonnassa myös hankkeen jälkeen.
Joustavat koulutusmallit yhdessä yrityselämän kanssa -hanke
Anna Mäkelä ja Katimari Partanen