Siir­ry si­säl­töön

PuheeX -​hankkeessa ke­hi­te­tään op­pi­lai­tos­ten tur­val­li­suus­kult­tuu­ria

Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma PuheeX-​hanke läh­tee siitä, että jo­kai­sel­la on oi­keus tur­val­li­seen ja hy­vin­voi­vaan oppimis-​ ja työym­pä­ris­töön. Yh­tei­sil­lä, hyvin suun­ni­tel­luil­la toi­min­ta­ta­voil­la ja oikea-​aikaisella puut­tu­mi­sel­la on mah­dol­lis­ta ra­ken­taa tur­val­lis­ta ja hy­vin­voi­vaa op­pi­lai­tos­ta. Tur­val­li­suu­den tunne luo luot­ta­mus­ta sii­hen, että asiat ovat huo­men­na­kin hyvin. Tur­val­li­suut­ta ja hy­vin­voin­tia pa­ran­ne­taan ot­ta­mal­la kaik­ki mu­kaan yh­teis­ten suun­ni­tel­mien, toi­min­ta­ta­po­jen ja yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­seen.

PuheeX jär­jes­ti huo­len pu­heek­si ot­ta­mi­sen työ­pa­jan 23.11.23 Sas­kyn IDEA-​kampuksella. Ke­hit­tä­mis­kump­pa­nei­na oli­vat työ­pa­jaan osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat Ika­tal­ta, Iko­lis­ta ja Ikaa­lis­ten lu­kios­ta sekä työ­pa­jan ve­tä­jä, pu­heek­si ot­ta­mi­sen kou­lut­ta­ja Kirsi Ko­po­nen.

Avoin ja tur­val­li­nen il­ma­pii­ri hel­pot­taa huo­len pu­heek­si ot­ta­mis­ta

Työ­pa­jaa edel­si Sas­kys­sa laa­jem­mal­le opis­ke­li­ja­jou­kol­le tehty ky­se­ly ai­hees­ta. Pu­heek­si ot­ta­mis­ta vai­keut­ta­vat ky­se­lyn mu­kaan eni­ten pelko ja epä­var­muus siitä, miten itse rea­goi ja miten toi­nen rea­goi esiin nos­tet­tuun asi­aan. Ka­ve­ril­le voi olla vai­kea sanoa asioi­ta, koska ha­lu­aa olla hä­nel­le lo­jaa­li. Avoin ja tur­val­li­nen il­ma­pii­ri, tieto siitä, ke­nel­le asiois­ta voi ker­toa ja se, ettei tar­vit­se pe­lä­tä seu­raa­muk­sia puo­les­taan hel­pot­ta­vat pu­heek­si ot­ta­mis­ta.

Haas­ta­vien ti­lan­tei­den tun­nis­ta­mis­ta vai­keut­ta­vat epä­var­muus ja se, ettei ole ym­mär­rys­tä haas­ta­vien ti­lan­tei­den tun­nis­ta­mi­ses­ta. Myös ih­mi­set, joil­le ker­toa, voi­vat puut­tua. Myös pelko sekä ai­em­mat ne­ga­tii­vi­set ko­ke­muk­set han­ka­loit­ta­vat vai­kei­den ti­lan­tei­den tun­nis­ta­mis­ta. Haas­ta­vien ti­lan­tei­den tun­nis­ta­mis­ta aut­ta­vat hyvä it­se­tun­te­mus, ko­ke­mus vas­taa­vis­ta ti­lan­teis­ta, luot­ta­mus sekä se, että on tie­toa asiois­ta.

Haas­ta­vien tun­tei­den tun­nis­ta­mis­ta vai­keut­ta­vat asi­aan liit­ty­vä stres­si, epä­var­muus ja asioi­den syr­jään lait­ta­mi­nen. Haas­ta­vien tun­tei­den tun­nis­ta­mis­ta aut­taa, kun tun­tee it­sen­sä, on tie­to­ja ja tun­ne­tai­to­ja, tur­val­li­nen il­ma­pii­ri ja asiois­ta voi avoi­mes­ti puhua jon­kun kans­sa.

Tunne-​ ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen kan­nat­taa pa­nos­taa

Tunne-​ ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen mer­ki­tys nousi esil­le sekä ky­se­lys­sä että työ­pa­jas­sa. Opis­ke­li­jal­le on tär­ke­ää tunne, että voi yli­pää­tään ottaa asioi­ta pu­heek­si. Opis­ke­li­joil­le on myös tär­ke­ää, että lä­hiym­pä­ris­tös­sä on joku, joka ottaa asioi­ta pu­heek­si ja vie niitä eteen­päin. Jos opet­ta­ja on epä­var­ma omas­sa työs­sään, myös asioi­den pu­heek­si otto hänen kans­saan voi tun­tua vai­keal­ta. Opis­ke­li­joi­den kans­sa esil­le nousi mm. se, että pu­heek­si otos­sa ti­lan­net­ta ja tun­net­ta ei saa kos­kaan vä­hä­tel­lä. Hen­ki­lö­kun­nan jä­se­nen olisi pys­tyt­tä­vä ot­ta­maan asia vas­taan neut­raa­lis­ti, ilman omaa tun­ne­la­taus­ta.

Opis­ke­li­joi­den pa­laut­tees­sa ko­ros­tui, että olem­me tosi tär­keän asian ää­rel­lä ja ideois­ta toi­vo­taan myös te­ko­ja. Hank­kees­sa jat­ke­taan pu­heek­si oton tee­man pa­ris­sa ja täh­dä­tään te­koi­hin!

Taija Aho­nen, han­ke­pääl­lik­kö, PuheeX-​hanke