Bistro Intola – pop up -ravintola asiakkaita ja oppimista varten
Joulukuussa Sasky Mäntän seudun koulutuskeskuksen pop up -ravintola Bistro Intolassa käy kova kuhina joululounaan merkeissä. Asiakkaat nauttivat palvelusta ja ruuasta tunnelmallisessa kynttilänvalossa. Bistro Intola palvelee oppilaitoksen C-siiven toisessa kerroksessa keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10.45–12 lounaan merkeissä buffettina ja à la cartena. Ravintolassa pääsee nauttimaan oppilaistyönä valmistuvia maittavia ruokia, jotka vaihtuvat viikoittain mm. erilaisten teemojen ja sesonkien mukaan.
Ravintola- ja cateringalan opettaja Jaana Sydänmaanlakka (oikealla) sekä ravintola- ja cateringalan ja matkailualan opettaja Anu Huhtala (vasemmalla) kertoivat Bistro Intolan toiminnasta ja alan opiskelijoista.
Opiskelijat huolehtivat ravintolan kokonaisvaltaisesta toiminnasta
Kokkiopiskelijat suunnittelevat itse osittain menut, huolehtivat ruokien esivalmistelun ja varsinaisen toteutuksen. Tarjoilijaopiskelijat huolehtivat hyvin kattavasti asiakaspalvelupuolesta. He vastaavat mm. tilojen somistuksesta, markkinoinnista, materiaalien tuottamisesta someen ja markkinointiin, sekä pöytävarauksista. Opiskelijat saavat siis portaittain pyörittää ravintolan kokonaisuutta.
Tiimissä työskentelyssä opiskelijat oppivat toisiltaan ja kantavat vastuuta
Opetuksessa on tiimioppimisen malli, eli opiskelijat toimivat tiimeissä, joilla on erilaisia vastuualueita sekä -tehtäviä hoidettavanaan. Yksi tiimi työskentelee aina kahvio Cafe Intossa, joka toimii oppilaitoksen pääaulassa ma-to klo 9–14. Salissa ja keittiössä työskentelevät omat tiiminsä.
Tiimeissä on ihanaa huomata opiskelijoiden ajatuksen ja ymmärryksen syttyminen siitä, että he saavat aidosti vaikuttaa asioihin ja kehittää niitä. Silloin lähtee tapahtumaan isoja asioita.
Anu Huhtala
Opiskelijat eivät opiskele ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuosikurssin ryhmissä, vaan kaikki opiskelijat ovat samoissa tiimeissä keskenään. Tämä tekee opiskelusta mielekästä, sillä näin opiskelijat voivat helpommin jakaa tietoa ja kokemuksiaan keskenään. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat pääsevät vanhempien vuosikurssilaisten tietoon käsiksi ja vanhemmat vuosikurssilaiset saavat puolestaan kertausta jo aikaisemmin opitusta.
Jatkuvan haun kautta tulleet uudet opiskelijat otetaan tiimeissä hyvin vastaan ja opiskelijat perehdyttävät tehtäviin kädestä pitäen opettajien valvonnan alla.
Jaana Sydänmaanlakka
Tyytyväiset asiakkaat luovat oppimisen iloa
Asiakkaina Bistro Intolassa käy tietysti koulun henkilökuntaa, mutta myös runsaasti ulkopuolisia, kuten paikkakuntalaisia. Niin yksittäiset asiakkaat kuin suuremmat ryhmätkin ovat tervetulleita Bistro Intolaan nauttimaan tunnelmasta ja hyvästä ruuasta. Ravintola onkin ollut hyvin suosittu, joten paikkavarausta suositellaan tehtäväksi TableOnline-pöytävarausjärjestelmän kautta. Pääset tekemään paikkavarauksen tästä (linkki avautuu uuteen välilehteen) Ravintola järjestää paljon yksityistilaisuuksia, myös iltaisin. Palveluihin kuuluvat myös kokouskahvitukset, NYT-yritystoiminta ja jonkin verran myös juhlapalvelutoimintaa. Opiskelijat saavat siis hyvin monipuoliset mahdollisuudet suunnitella ja toteuttaa erilaisia tilaisuuksia. Oikeat asiakastilaisuudet ovat oivallisia oppimiskokemuksia.
Yhteistyö tiimien välillä toimii opiskelijoilla hyvin yli salin ja keittiön rajojen
Anu Huhtala
Asiakkaiden palaute on ollut hyvin positiivista ja opiskelijoiden ravintolan kokonaisvaltainen hoitaminen herättää asiakkaissa suurta ihailua. Asiakkaat ymmärtävät hyvin tulevansa opiskelijaravintolaan, jossa opiskelijoita saattaa jännittää vaikkapa ensimmäinen asiakastilaisuus. Tämä luo opiskelijalle helpottavaa tunnetta treenitilanteeseen.