Siir­ry si­säl­töön

OOODi – opis­ke­li­jat, oh­jaa­jat ja opet­ta­jat di­gi­tu­to­rei­na yh­des­sä!

Ai­ka­tau­lu

1.1.2018 – 31.12.2019

Hank­keen ku­vaus

Ta­voit­teet

OOODi-​ opis­ke­li­jat, oh­jaa­jat ja opet­ta­jat di­gi­tu­to­rei­na yh­des­sä! -​hankkeen ta­voit­tee­na on tun­nis­taa opis­ke­li­jan ole­mas­sa ole­vaa ja tu­le­vai­suu­den työ­elä­mä­tai­toi­hin liit­ty­vää di­gio­saa­mis­ta, sekä ke­hit­tää ja vah­vis­taa sa­mal­la opis­ke­li­joi­den, opet­ta­jien ja työ­elä­män di­gi­tai­to­ja. Ta­voit­tee­na on kar­toit­taa alu­eel­li­ses­ti sosiaali-​ ja ter­vey­sa­lan työ­paik­ko­jen di­gio­saa­mi­sen tar­vet­ta ja oh­jauk­sen ny­ky­ti­lan­net­ta op­pi­lai­tok­ses­sa. Kar­toi­tuk­sien pe­rus­teel­la ko­hen­ne­taan opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien digi- ja oh­jaus­osaa­mis­ta luo­mal­la työ­pai­kan ”di­gi­tuen” ja oh­jauk­sen yh­tei­siä opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia sosiaali-​ ja ter­vey­sa­lal­la.

Toi­min­ta

Ko­keil­laan eri di­gi­vä­li­nei­tä, vir­tu­aa­lioh­jaus­ta ja chat-​palvelua opin­to­jen ha­keu­tu­mis­vai­hees­sa, opin­to­jen ai­ka­na, työs­sä­op­pi­mi­ses­sa, op­pi­so­pi­muk­ses­sa ja tut­kin­non suo­ri­tuk­ses­sa. Ote­taan di­gi­vä­li­nei­den ja me­ne­tel­mien käyt­töä osak­si työ­paik­kaoh­jaa­ja­kou­lu­tus­ta.

Käy­te­tään ole­mas­sa ole­via pal­ve­lui­ta ja vä­li­nei­tä hyö­dyk­si oh­jauk­sen ke­hit­tä­mis­työs­sä. Jär­jes­te­tään oh­jauk­sen tu­to­roin­nin ja men­to­roin­nin tu­ki­pal­ve­lui­ta kou­lu­tus­kun­tayh­ty­mäs­sä hank­keen puit­teis­sa, niin että hyö­dyn saa sekä op­pi­lai­tok­sen opet­ta­jat, opis­ke­li­jat ja työ­pai­kat. Osal­lis­te­taan opis­ke­li­jat mu­kaan par­hai­den so­vel­tu­vien me­ne­tel­mien löy­tä­mi­seen sekä ti­lan­ne­koh­tais­ten oh­jauk­sen pro­ses­sien ke­hit­tä­mi­seen.

Tu­lok­set

Sosiaali-​ ja ter­vey­sa­lan opet­ta­jien osaa­mi­nen kas­vaa aja­tel­len työ­pai­koil­la vaa­dit­ta­vaa ajan­koh­tais­ta alan osaa­mis­ta ja di­gi­ta­li­saa­tioon liit­ty­viä tar­pei­ta. Alan työ­pai­kat pys­ty­vät digitutor-​opiskelijoiden tuo­man osaa­mi­sen avul­la ke­hit­tä­mään toi­min­taan­sa ja työ­ta­po­jan­sa. Alan opis­ke­li­jat saa­vat alaan liit­ty­vää ajan­koh­tais­ta di­gio­saa­mi­sen tie­tout­ta ja pys­ty­vät pa­rem­min toi­mi­maan ta­voit­teel­li­sem­min sekä ovat mo­ti­voi­tu­neem­pia op­pi­mi­seen työ­pai­kal­la opin­to­jen­sa ai­ka­na.

Tu­le­vai­suut­ta ja re­for­min läh­tö­koh­tia aja­tel­len tue­taan opis­ke­li­jan op­pi­mi­seen ja di­gi­ta­li­saa­tioon liit­ty­viä tai­to­ja. Luo­daan lisää yh­teyk­siä työ­elä­mään ja tue­taan työ­val­tai­sia ja yk­si­löl­li­siä op­pi­mis­pol­ku­ja di­gi­vä­li­nei­den, me­ne­tel­mien ja oh­jauk­sen avul­la.

Pää­to­teut­ta­ja

Gra­dia (Jy­väs­ky­län kou­lu­tus­kun­tayh­ty­mä)

Yh­teis­työ­kump­pa­nit

Li­sä­tie­to­ja

Marjo Leh­to­nen, marjo.leh­to­nen(at)sasky.fi

Ra­hoit­ta­ja

OPH

Voi­mas­sa 31.12.2025 saak­ka