Siirry sisältöön

Puheex

Tavoitteena turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos

Ryhmä ihmisiä, jotka katsovat alaspäin kameraan ja hymyilevät, heidän kasvonsa muodostavat ympyrän, ja taustalla näkyy vaalea taivas.
OPH rahoittaa logo.
Hankkeen tila:
Käynnissä
Toteutusaika:
9.6.2023 – 31.7.2025
Rahoittaja:
OPH
Kehittämisteema:
Hyvinvointi, terveys ja turvallisuus
Kohderyhmä:
Opetus- ja ohjaushenkilöstö, Opiskelijat
Päätoteuttaja:
SASKY koulutuskuntayhtymä

Hankkeen kuvaus

PuheeX-hanke lisää oppilaitoshenkilöstön ja opiskelijoiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä turvallisuusosaamista kouluttamalla. Hankkeessa luodut materiaalit mm. haastavien tilanteiden puheeksi oton kynnyksen madaltamiseksi sekä turvallisuuspuheen lisääminen arjessa tukevat ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä. Hanke tekee turvallisuuden toimintamallin yhdenmukaisen turvallisuuskulttuurin lisäämiseksi sekä kerää materiaalia polarisaation ehkäisemiseksi ja lukemismyönteisyyden lisäämiseksi.

Opiskelijoiden anonyymin vertaistuen toimivuutta testataan oppilaitosympäristössä. Hanke kokoaa opetusmateriaalin turvallisemmasta tilasta sekä ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden rakentamiseen niin opiskelijaryhmän kuin työtiimin kanssa tehtäväksi. Hanke tukee kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisten toimenpiteiden kehittämistä sekä tukee näitä ehkäisevän valtakunnallisen toimenpideohjelman toteutumista.

Hankkeen kohderyhmää ovat toisen asteen opiskelijat ja oppilaitosten henkilöstö.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet on rakennettu työpaketeiksi (TP).

TP 1       Helpotetaan opiskelijoiden ongelmien ja haasteiden puheeksi ottamista, tuetaan haastavien tilanteiden tunnistamista sekä nimeämistä. Kartoitetaan yksiköiden olemassa olevien haastavien ja riskialttiiden tilanteiden toimintaohjeistuksia ja käytäntöjä sekä yhdenmukaistetaan niitä.

TP 2       Vahvistetaan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön vuorovaikutus- ja tunnetaitoa sekä turvallisuusosaamista. Kehitetään ja jalkautetaan lukemismyönteinen toimintamalli. Toteutetaan koulutus- ja työpajakokonaisuus sekä vahvistetaan kriittisen tiedon arviointi ja empatiataitoja.

TP 3       Mahdollistetaan opiskelijoiden vertaistuen hakeminen ja tarjoaminen digitaalisella toiminta-alustalla. Opinnollistetaan vertaisena toimiminen, viestitään toiminnasta ja levitetään toimintamallia.

TP 4       Parannetaan oppilaitosten turvallisuutta järjestelmällisesti ja yhdenvertaisesti digitaalisia työkaluja hyödyntäen sekä yhdenmukaistetaan turvallisuuskäytänteitä.

Tuotokset
Toimenpiteet

TP 1       Opiskelijoista kootaan vertaisryhmä, jossa kartoitetaan puheeksi ottamisen haasteet, esteet sekä tilanteet, joissa puhuminen tai haasteiden tunnistaminen koetaan vaikeaksi. Opiskelijakuntatoimijat osallistetaan vertaisryhmätoimintaan.

Luodaan opiskelijoiden kanssa puheeksi ottamisen toimintamalli, joka otetaan käyttöön opiskelija- ja tutortoiminnassa sekä sisällytetään opetukseen ja ohjaukseen.

Luodaan digitaaliset tarinnalliset materiaalit puheeksi ottamisen tueksi ja tuentarpeen tunnistamisen helpottamiseksi.

TP 2      Toteutetaan opiskelijoille sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle neljän teeman työpajakokonaisuus, joissa

  • kehitetään vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ryhmä- ja yksilötyöskentelyn keinoin
  • vahvistetaan turvallisuusosaamista
  • mahdollistetaan avoin keskustelu ja turvallinen kohtaaminen arjessa.

Luodaan ja jalkautetaan oppilaitosten arkeen toimintamalli medialukutaitojen, tiedon kriittisen arvioinnin ja empatiataitojen vahvistamisen mahdollistamiseksi.

Koostetaan moduulimallinen koulutuskokonaisuus sekä materiaali, jota voidaan monistaa ja toteuttaa jatkossa säännöllisesti. Huomioidaan työpajoissa vaihto-opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet.

TP 3      Pilotoidaan opiskelijoille ”tukihubi”, joka on verkossa toimiva digitaalinen turvallinen tila. Siellä opiskelijat voivat pyytää anonyymisti tukea vertaisopiskelijoilta, jotka saavat koulutuksen monialaiselta opettajatiimiltä. Vertaisopiskelijat sitoutetaan toimintaan hankkeen aikana kehitettävän valinnaisopintokokonaisuuden kautta. Opintokokonaisuus sisällytetään pysyväksi valinnaiseksi kokonaisuudeksi ja sitä pilotoidaan Pirkanmaalla sekä Pohjois-Pohjanmaan alueella.

Hankkeen tarinalliset materiaalit puheeksi ottamisen tueksi ja tuen tarpeen tunnistamisen helpottamiseksi kootaan ”tukihubiin” – digitaaliseen turvalliseen tilaan.

TP 4      Kartoitetaan mahdollisuutta tunnistaa opiskelijat sähköisesti sekä kootaan sähköisen tunnistamisen mahdollisuudet uhkatilanteiden ja niistä ilmoittamisen tueksi. Oppilaitosten opiskelijoille ja henkilöstölle laaditaan kampuskohtaiset ohjeet uhkatilanteita, avun hälyttämisen sekä vaaratilanteista viestimisen tueksi.

Verkostoidutaan paikallisten ja valtakunnallisten ankkuritiimitoimijoiden, viranomaisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Keskustellaan yhdessä kehittämistarpeista ja aloitetaan yhteinen kehittämistoiminta.

uutiskirje-2025-02 (pdf, 99 kt)

Puheeksi oton materiaali

Puheeksi oton materiaalia voi käyttää apuna teemaan tutustumisessa ja madaltamaan kynnystä ottaa asioita puheeksi. Materiaalissa on tietoa puheeksi oton merkityksestä, valmistautumisesta puheeksi ottoon sekä ohjeistusta puheeksi ottoon, puheeksi oton muistilista ja tukilomake, huomioita yhteisöllisyyden ja vertaisuuden merkityksestä voimavarana, tietoa tukikanavista, materiaaleja ja linkkejä puheeksi oton käsittelyyn, puheeksi ottoa tiivistävät julisteet sekä henkilöstölle että opiskelijoille ja tarinallisia materiaaleja puheeksi oton tueksi. 

Materiaali puheeksi oton tueksi_ei täysin saavutettava (pdf, 4 Mt)

Puheeksi oton juliste henkilöstölle

Henkilöstölle huolen puheeksi oton tueksi_sarjakuva_ ei täysin saavutettava (pdf, 289 kt)

Puheeksi oton juliste opiskelijoille

Puheeksi oton juliste opiskelijoille on sarjakuvamuotoon tehty tietoisku siitä, miten opiskelijana voi ottaa huolen puheeksi vertaisen kanssa. 

Välitä, ota huoli puheeksi! sarjakuva_ei täysin saavutettava (pdf, 432 kt)

Koulutukset

Päihteet ja puheeksi otto: Koulutus lisää ymmärrystä ja kykyä tunnistaa päihteiden käyttöä ja siihen liittyviä ilmiöitä. Tutustutaan päihteiden käytön trendeihin ja siihen liittyviin muihin ilmiöihin, kuten kaupankäyntiin ja väkivaltaan, jotka heijastuvat oppimisympäristön arkeen esimerkiksi opiskelijoiden välisinä valtasuhteina ja jännitteinä. Opiskelijanäkökulmasta koulutus lisää valmiuksia tehdä valintoja oman päihteiden käytön suhteen. Ammattilaisille on tärkeää tietää, millaista nuorten päihteiden käyttö on nykypäivänä tutkimuksien valossa. On tärkeä osata erottaa nuorten päihdekokeilut hyvinvointia vaarantavista päihdehäiriöistä ja tarvittaessa puuttua tähän. Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Päihteet ja puheeksiotto -työpaja – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) 

Tunnetaidoilla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos: Koulutus kasvattaa osallistujien vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja edistää yksilön rohkeutta ottaa asioita puheeksi. Turvallisuuden ja hyvinvoinnin näkökulmasta yksilön itse- ja tunnesäätely vahvistaa toiminnanohjauksen kykyä ja ennaltaehkäisee haitallisten toimintamallien syntyä. Koulutuksen tavoitteena on myös yksilön vastuullisuuden vahvistaminen. Koulutuksessa huomioidaan opiskelijan ja ammattilaisten vastuut eri tilanteissa.  Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Tunnetaidoilla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos -työpaja – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) 

Informaatiovaikuttaminen: Informaatiovaikuttaminen on yhä suurempi osa arkeamme, mutta sen tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaatii taitoja. Opit, miten informaatiovaikuttaminen toimii, mitä keinoja käytetään ihmisten manipulointiin ja miten voimme torjua sen vaikutuksia niin yksilönä kuin osana yhteiskuntaa. Koulutus sisältää perusteet informaatiovaikuttamisesta ja medialukutaitosta, tietoa ja esimerkkejä. Tavoitteena on parantaa osallistujien kykyä tunnistaa ja vastustaa informaatiovaikuttamisen keinoja, sekä lisätä ymmärrystä siitä, miten meihin pyritään vaikuttamaan median ja viestinnän avulla.  Koulutus soveltuu sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle että opiskelijoille. Informaatiovaikuttaminen tunnistamalla turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos-koulutusmateriaali – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) 

Uhkaavat tilanteet ja niissä toimiminen: Uhkaavat tilanteet ja niissä toimiminen -verkkokoulutusta voi hyödyntää oppilaitoshenkilöstön turvallisuuskouluttamisessa. Koulutuksen ensimmäinen osio pureutuu toimivaltuuksiin ja se soveltuu koko oppilaitoshenkilöstölle. Osiosta on tekstitetty tallenne. Toisessa osiossa keskitytään opetus- ja ohjaushenkilöstön työhön ja siinä vastaantuleviin tilanteisiin ja niiden ratkaisemiseen. Osiosta on diat. (diat ja tallenne ei vielä valmis) 

Turvallisemman tilan periaatteiden luominen: Turvallisemman tilan periaatteet -materiaalissa on tietoa turvallisemman tilan periaatteista sekä ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden luomisesta henkilöstölle että opiskelijaryhmän kanssa tehtäväksi.  

Ohjeet turvallisemman tilan periaatteiden työstämiseen_ei täysin saavutettava (pdf, 284 kt)

Julkaisut

Blogit  

Turvallisemman tilan periaatteet välineenä yhdenvertaisempaan ja hyvinvoivaan oppilaitokseen(avautuu uuteen ikkunaan) 

Blogikirjoituksessa kerrotaan siitä, miten turvallisemman tilan periaatteiden laatiminen on yksi tapa edistää turvallisuuden tunteen rakentumista, kehittää yhteisöä yhdenvertaisemmaksi ja tasa-​arvoisemmaksi, hyvinvoivaksi yhteisöksi.  

Vertaisuus voimavarana | SASKY koulutuskuntayhtymä(avautuu uuteen ikkunaan) Blogikirjoituksessa kerrotaan siitä, kuinka vertaisuus on tärkeä arjen voimavara, joka voi lisätä päivittäistä hyvinvointia. Vertaisuus on oman elämän kautta syntynyttä ymmärrystä jostain asiasta, jonka jaamme toisten kanssa.  Oppilaitosympäristön arjessa vertaistuelle on moninaista tarvetta ja myös mahdollisuuksia tarjota vertaistukea. Erilaiset ryhmät tai esimerkiksi tutortoiminta ovat esimerkkejä vertaistoiminnan toteuttamisesta. 

Moniarvoinen mediaympäristö haastaa turvallisuuskulttuuria | SASKY koulutuskuntayhtymä(avautuu uuteen ikkunaan) 

Blogikirjoitus kertoo siitä, miten ymmärrys mediaympäristön polarisaatiosta ohjaa yhtäläisyyksien löytämiseen erojen etsimisen sijaan. 

Oppilaitosturvallisuus kuuluu kaikille | SASKY koulutuskuntayhtymä(avautuu uuteen ikkunaan) 

Blogikirjoitus kertoo siitä, miten oppilaitoksessa kaikki yhteisön jäsenet vaikuttavat turvallisuuden rakentumiseen ja koettuun turvallisuuden tunteeseen. Turvallisuus on laaja ilmiö, jonka keskeisiä osa-​alueita ovat psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus, fyysisen turvallisuuden ohella. 

PuheeX -hankkeessa kehitetään oppilaitosten turvallisuuskulttuuria | SASKY koulutuskuntayhtymä(avautuu uuteen ikkunaan) 

Blogikirjoitus kertoo siitä, miten jokaisella on oikeus turvalliseen ja hyvinvoivaan oppimis-​ ja työympäristöön. Yhteisillä, hyvin suunnitelluilla toimintatavoilla ja oikea-​aikaisella puuttumisella on mahdollista rakentaa turvallista ja hyvinvoivaa oppilaitosta. Turvallisuuden tunne luo luottamusta siihen, että asiat ovat huomennakin hyvin. 

Toteuttajat

Lisätietoja

  • Taija Ahonen

    hankepäällikkö

    Kehittämis-, innovaatio- ja kansainvälisyystoiminta

    toimipiste: Tampereen palvelualan ammattiopisto, Palomäentie