Yhteiskehittäen kohti parempaa hiontakoulutusta
VR-simulaattori, hiljainen tieto ja Moodle kohtasivat Sastamalassa
Miten hiontaprosessin monimutkaisia työvaiheita voidaan oppia tehokkaasti ilman metallipölyä? Entä mitä tapahtuu, kun kokeneet ammattilaiset, kouluttajat ja digipedagogiikan asiantuntijat kokoontuvat saman pöydän ääreen? Konepaja Akatemia 2.0 -hankkeen toinen yhteiskehittämistyöpaja tarjosi tähän vastauksia.
Toukokuun alussa järjestetty työpaja kokosi Vexve-areenalle Sastamalaan asiantuntijoita oppilaitoksista ja työelämästä pohtimaan yhdessä hiontakoulutuksen kehittämistä. Työpajan tavoitteena oli viedä eteenpäin kolmea keskeistä teemaa: VR-simulaattorin kehitystyötä, hiontaprosessin hiljaisen tiedon jäsentämistä sekä Moodle-alustalla olevan hiontakoulutuksen sisällöllistä ja rakenteellista parantamista.
Työskentely toteutettiin rastimuotoisena, ja osallistujat kiersivät kolmen pisteen kautta. Ensimmäisessä pisteessä testattiin kehitteillä olevaa VR-hiontasimulaattoria, jossa päästiin konkreettisesti kokeilemaan hiomakoneen käyttöä virtuaaliympäristössä. Palautteet olivat positiivisia, rakentavia ja heijastelivat osallistujien vaihetelevia näkemyksiä: simulaattoria pidettiin helppokäyttöisenä, realistisena ja visuaalisesti edistyneenä. Turvallisuuteen ja oppimiseen liittyviä kehitysehdotuksia syntyi runsaasti – esimerkiksi kivien ominaisuuksien näkyvyydestä, pyörimisnopeuksien hallinnasta ja vahinkoskenaarioiden simuloinnista. Yksi osallistujista tiivisti kokemuksen osuvasti: ”Varmasti hyödyllinen työvaiheiden koulutuksessa.”
Toisessa pisteessä pureuduttiin itse hiontaprosessin vaiheistukseen. Seinälle koottu prosessikaavio sai osakseen runsaasti täsmennyksiä ja havaintoja, jotka saattavat jäädä piiloon oppikirjoista. Kokeneet ammattilaiset nostivat esiin muun muassa koneen käyttölämpötilan merkityksen mittaustarkkuudelle, kivien tasapainotuksen tärkeyden ja tilanteet, joissa työ tyypillisesti tarvitsee konkarin tukea. Näistä keskusteluista saatiin lisää tukea simulaattoriin integroitavaa “konkarinappia” varten. Se on virtuaalinen tukitoiminto, joka tuo hiljaisen tiedon ja tilannekohtaisen avun opiskelijan ulottuville simulaattorin käytön aikana.

Kolmannessa pisteessä arvioitiin hiontakoulutuksen Moodle-sisältöjä opiskelijan silmin. Kurssin rakenne koettiin pääosin selkeäksi, mutta palautteissa nousi esiin kehittämistarpeita liittyen saavutettavuuteen, etenemisen seurantaan ja termistön yhdenmukaisuuteen. Useampi osallistuja näki materiaalilla potentiaalia myös yritysten perehdytyksessä ja ehdotti kurssista kehitettäväksi oma tutkinnon osa.
Työpajassa vallitsi rakentava ja innostunut ilmapiiri. Yhteiskehittämisen voima näkyi siinä, miten eri toimijat täydensivät toistensa näkökulmia ja jalostivat konkreettisia kehitysideoita. Konepaja Akatemia 2.0 -hankkeessa ei rakenneta pelkästään uusia oppimissisältöjä – siinä rakennetaan uudenlaista yhteyttä koulutuksen ja työelämän välillä, jossa digitaalisuus, käytännön osaaminen ja hiljainen tieto kulkevat rinnakkain.
”Hienoa, että on tehty työtä hionnan koulutuksen puolesta.” – osallistujapalaute.
Kirjoittajat: Riika Kankaanpää, SASKY koulutuskuntayhtymä ja Sami Suhonen, Tamk
