Työelämässä oppiminen
Työelämässä oppiminen
Työpaikalla käytännön työtehtävissä tapahtuvaa osaamisen hankkimista kutsutaan työelämässä oppimiseksi (TEO). Työelämässä oppiminen avaa sinulle mahdollisuuksia tutustua erilaisiin työpaikkoihin ja edesauttaa työllistymistä jo opintojen aikana tai niiden päätyttyä.
Työpaikalla opit ammattitaidon lisäksi paljon hyödyllisiä tietoja ja taitoja mm.
- ammattiin kasvamista
- työelämän pelisääntöjä
- tiedon soveltamista käytäntöön
- arvoja
- vastuullisuutta
- osallistumista
- vuorovaikutustaitoja
- palautteen saamista ja antamista
Lataa työelämässä oppimisen muistilista opiskelijalle tästä
Tyoelamassa oppimisen muistilista opiskelijalle (pdf, 210 kt)
Työelämässä oppimisen työpaikan valinta
- Ennen paikan etsimistä tutkinnon osan ohjaava opettaja ohjeistaa sinua paikan valinnassa ja työpaikan työtehtävissä.
- Etsit työelämässä oppimiseen soveltuvan työpaikan ja tuot yhteystiedot ohjaavalle opettajalle.
- Ohjaava opettaja ottaa yhteyttä työpaikkaan ja varmistaa työpaikan soveltuvuuden suoritettavien tutkinnon osien osaamisen hankkimiseen ja näyttöihin (riittävä tuotanto- ja palvelutoiminta, tarpeelliset työvälineet, työturvallisuusasiat kunnossa sekä ammattitaidoltaan ja työkokemukseltaan pätevä henkilöstö). Opettaja kirjaa valinnan HOKSiisi.
- Lisäksi ohjaava opettaja varmistaa työpaikkaohjaajan ohjaus- ja arviointiosaamisen (merkitään koulutus- ja oppisopimukseen) ja tarvittaessa perehdyttää ohjaukseen ja arviointiin.
Työelämässä oppijan CV
Voit täyttää Työelämässä oppijan CV:n ja viedä sen työpaikkaohjaajallesi ensimmäisen tapaamisen yhteydessä. Lomaketta voidaan käyttää suunnitteluun ja tutustumiseen jakson alkaessa.
Tyoelamassa oppijan CV (pdf, 143 kt)
Työelämässä oppiminen suunnitellaan yhdessä
Työelämässä oppiminen on ohjattua ja tavoitteellista koulutusta, joten se tulee suunnitella huolellisesti.
Työelämässä oppiminen suunnitellaan aina yhteistyössä työpaikan, opiskelijan ja oppilaitoksen kesken. Sinun tarpeiden ja työpaikan mahdollisuuksien pohjalta sovitaan, miten opit, käytetäänkö koulutussopimusta vai työsuhteista oppisopimusta. Oppisopimusta ja koulutussopimusta voit hyödyntää erillisinä sekä joustavasti niitä yhdistellen.
Työelämässä oppimisessa jokaisella on oma roolinsa
Opiskelija
- Osallistuu omien opintojen suunnitteluun.
- Hankkii osaamista työssä, oppilaitoksessa ja muissa ympäristöissä.
- Pääsee osaksi työyhteisöä ja monipuolisia työtehtäviä.
- Saa ohjausta työpaikkaohjaajalta, opettajalta ja koko työyhteisöltä.
- Saa monipuolista palautetta oppimisestaan.
- Suunnittelee osaamisen näyttöjä yhdessä opettajan ja työpaikan kanssa.
- Arvioi osaamistaan.
- Saa osaamisen osoittamisestaan arvioinnin.
Opettaja
- Kartoittaa opiskelijan osaamistarpeet ja niihin vastaavan tutkinnon osan/osat.
- Suunnittelee opiskelijan ja työpaikan edustajan kanssa toteuttavat opinnot eri oppimisympäristöissä.
- Ohjaa opiskelijan oppimisprosessia.
- Kartoittaa ja järjestää opiskelijan tarvitseman tuen.
- Ohjaa opiskelijaa ja työpaikkaohjaajaa näyttöjen toteuttamiseen.
- Toteuttaa yhdessä arvioinnin työpaikan kanssa.
Oppilaitos
- Järjestää opiskelijan tietopuoleiset opinnot.
- Koordinoi ja kehittää yhteistyötä eri osapuolien välillä.
Työpaikkaohjaaja
- Vastaa opiskelijan ohjauksesta.
- Perehdyttää opiskelijaa yhdessä työyhteisön kanssa.
- Perehtyy oppimisen tavoitteisiin ja tutkinnon perusteisiin.
- Suunnittelee, organisoi ja ohjaa tavoitteisiin perustuvia työtehtäviä.
- Antaa palautetta opiskelijan kehittymisestä.
- Tekee yhteistyötä opettajan kanssa .
- Tutustuu arviointikriteereihin.
- Suunnittelee osaamisen näyttöjä.
- Arvioi opiskelijan osoittamaa osaamista yhdessä opettajan kanssa.
- Kehittää omaa ohjausosaamistaan.
Työnantaja
- Tunnistaa työelämässä oppimisen panokset ja hyödyt.
- Järjestää ja varmistaa resurssit opiskelijan ohjaamiseen.
- Valitsee työpaikkaohjaajan ja sopii ohjauksen jakamisesta ja resursseista.
- Tiedottaa työyhteisöä opiskelijan, työpaikkaohjaajan ja työyhteisön rooleista.
- Ymmärtää ohjauksen roolin osana työyhteisön vastuita.
Työyhteisö
- Tukee ohjaajaa ja jakaa ohjaustehtävää.
- Edistää oppimismyönteistä kulttuuria ja kannustaa opiskelijaa.
- Antaa palautetta ja kehittää työelämässä oppimisen käytänteitä.
Käytännön asioita työelämässä oppimisen jakson aikana
Työelämässä oppimisen jakson onnistumisen varmistumiseksi on tärkeää selvittää:
Poissaolot
Jos sairastut tai joudut olemaan poissa muun pakottavan syyn vuoksi, ilmoita siitä välittömästi työpaikalle ja ohjaavalle opettajalle. Toimita lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus työpaikalle ohjeistuksen mukaisesti (käytännöt saattavat erota eri työpaikoissa). Poissaolosi saattaa vaikuttaa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Keskustele tällöin asiasta ohjaavan opettajasi ja työpaikkaohjaajasi kanssa.
Työvaatetus
Sovi työpaikkaohjaajasi kanssa, käytätkö työpaikan, oppilaitoksen vai omia työvaatteitasi. Selvitä myös vaatehuollon käytännöt.
Ruokailu
Mikäli opiskelet työpaikalla koulutussopimuksella ja sinulla ei ole mahdollisuutta ruokailla oppilaitoksella, etkä saa lämmintä ateriaa työpaikalla, on sinulla oikeus ateriakorvaukseen (3,50 €/pv) työssäolopäiviltä. Korvaus haetaan jälkikäteen Wilman lomakkeella.
Jos opiskelet oppisopimuksella, vastaat itse ruokailukustannuksista.
Matkat
Voit hakea Asiointipalvelu OmaKelasta koulumatkatukea päivittäisiin työelämässä oppimisen paikan ja asuntosi välisiin matkoihin, jos yhdensuuntaisen matkan pituus on vähintään 10 kilometriä. Jos olet oppivelvollinen opiskelija, voit saada koulumatkatukea, jos koulumatkasi on vähintään 7 kilometriä yhteen suuntaan. Voit saada tukea oman auton käyttämiseen, jos julkista liikennettä ei ole.
Asuminen
Työelämässä oppimisen paikan sijaitessa niin, että et voi asua kotona tai asuntolassa. Tällöin vastaat itse asumisen järjestämisestä ja kuluista.
Vakuutus
Tapaturman sattuessa ilmoita ohjaavalle opettajalle tapaturmasta. Mene oppilaitoksen terveydenhoitajalle tai lähimmälle terveysasemalle, jossa ilmoitat olevasi työelämäjaksolla oleva SASKYn opiskelija ja kulut menevät IF-vakuutuksen piiriin.
Jos tapaturma sattuu illalla/viikonloppuna, voit mennä suoraan lähimmälle terveysasemalle. Ilmoita tapaturmasta ohjaavalle opettajalle mahdollisimman pian soittamalla tai sähköpostilla.
Opiskelijan perehdytys ja ohjaus
Työpaikalla perehdytystä ja ohjausta antavat nimetty työpaikkaohjaaja ja muu henkilökunta. Työelämässä oppimista ohjaava opettaja seuraa osaamisesi kehittymistä eri tavoin ja viestintävälinein sekä kommentoi raportointejasi/päivityksiäsi, joita voidaan tehdä esim. Wilmaan tai muuhun päiväkirjaan. Voit saada lisätukea oppilaitoksen ohjaushenkilöstöltä myös työelämäjakson aikana.
Perehdytyksessä huolehditaan, että
- Työyhteisö saa tiedon sinusta ja mitä työtehtäviä sinun tulisi tehdä
- Tunnet olosi tervetulleeksi
- Tutustut työyhteisön jäseniin
- Saat asianmukaisen perehdytyksen kaikkiin työtehtäviin
Saskyssa on tehty perehdyttämisen varmistamiseksi ”Työelämässä oppijan perehdyttäminen”- tsekkauslista. Vie tsekkauslista mukanasi työpaikalle ja huolehdi, että täytätte sen yhdessä työpaikkaohjaajasi kanssa. Palauta se ohjaavalle opettajalle sovitulla tavalla.
Palaute osaamisen kehittymisestä osana ohjausta
- Sinulla on oikeus saada palautetta osaamisesi kehittymisestä työelämässä oppimisen jakson aikana.
- Valmistaudu myös itse arvioimaan oman osaamisesi kehittymistä.
- Palaute ei vaikuta tutkinnon osan arviointiin tai arvosanaan.
- Opettaja ja työpaikkaohjaaja arvioivat ja antavat sinulle palautetta osaamisesi kehittymisestä työelämässä oppimisen jakson aikana.
Kun saat palautetta:
- palaute keskittyy tekemiseen, ei persoonaasi
- on selkeää ja perusteltua
- kannustaa, vie oppimistasi eteenpäin
- on oikea-aikaista, annetaan ilman viivettä
- on säännöllistä ja vastavuoroista
Osaamisen osoittaminen näytössä
Osoitat tutkinnon osien edellyttämän osaamisesi ja ammattitaitosi tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa (näyttö). Osaaminen osoitetaan pääsääntöisesti työelämässä oppimisen työpaikassa, mutta perustellusta syystä näyttö voidaan järjestää muualla kuin työpaikalla (oppilaitos, oppilaitoksen työmaa tai muu oppilaitoksen työympäristö, työpaja). Näyttöjen suorittaminen tulisi olla normaalia työpaikalla tapahtuvaa työskentelyä.
Näytön arvioivat opettaja ja työpaikkaohjaaja. Erityisestä syystä näytön voivat arvioida kaksi opettajaa. Yhdessä näytössä voit myös osoittaa useaan tutkinnon osaan liittyvää osaamista, mikäli osaaminen ilmenee ja osaaminen on suunniteltu osoitettavaksi samanaikaisesti usean tutkinnon osan osalta. Arviointi tehdään aina tutkinnon osittain.
Arvioijien esteellisyyteen sovelletaan hallintolakia 27–29 §, mikä tarkoittaa, että arvioijanasi ei voi toimia esim. oman perheesi jäsenet.
Ennen näyttöä
- Näyttövalmius tulee varmistaa ennen näyttöä. Arvioit sen yhdessä työpaikkaohjaajasi ja opettajasi kanssa.
- Näyttöön voit siirtyä heti, kun tarvittava osaaminen on hankittu. Opiskelijat oppivat eri tahtiin, joku voi olla valmis näyttöön muutaman viikon jälkeen, toinen voi tarvita oppimiseen enemmän aikaa. Näyttöön siirtymisen ratkaisee osaaminen.
- Näytön kesto ja ajankohta sovitaan työpaikalla ohjaavan opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa. Näytöt voivat kestää henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti muutamasta tunnista useaan viikkoon. Kesto riippuu näytettävästä kokonaisuudesta ja työtehtävistä.
- Osaamista voit täydentää esimerkiksi kirjallisin tuotoksin tai suullisesti (esimerkiksi kielitaidon hallinta, tietotekninen osaaminen).
Näytön aikana
- Ennen näyttöä tai näytön aikana syntyvät dokumentit voivat olla esim. projektisuunnitelma, hoitosuunnitelma, työsuunnitelma, video, valokuvat, portfoliot.
- Voit kysyä näytön aikana neuvoja työpaikkaohjaajalta ja työpaikkaohjaaja voi tarpeen mukaan ohjata sinua näytön aikana. Tämä saattaa vaikuttaa arviointiin.
- Ohjaava opettaja tai työpaikkaohjaaja voi keskeyttää näytön, jos toimintasi esim. rikkoo lainsäädäntöä, ikärajamääräyksiä, vaarantaa työturvallisuutta tai asiakassuhteen tai et noudata työelämän pelisääntöjä.
Näytön jälkeen – osaamisen arviointi ja arvioinnista päättäminen
- Näytön jälkeen järjestetään arviointikeskustelu, johon osallistuvat ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja. Myös sinä opiskelijana voit osallistua keskusteluun.
- Arviointikeskustelussa sinulla on mahdollisuus omien suoritustesi itsearviointiin, mutta se ei vaikuta arviointiin.
- Arviointikeskustelussa käydään läpi tekemäsi itsearviointi ja arvioijien antama palaute.
- Arviointipäätös (tutkinnon osittain) muodostetaan yhdessä arvioijien kesken ja päätös perustellaan ja vahvistetaan allekirjoituksilla. Saat tiedon arviointikeskustelun jälkeen tai myöhemmin Wilmasta.
- Jos osaamisen arviointisi on hylätty, niin sinulla on oikeus osaamisen osoittamisen uusintaan. Sinulla on mahdollisuus korottaa arvosanaasi.
- Sinulla on oikeus pyytää arvioinnin tarkistamista arvioijilta 14 päivän kuluessa siitä ajankohdasta, kun olet saanut tietoosi (Wilma) arvioinnin tulokset.
Osaamisen arvioinnin muistilista opiskelijalle
Ammatillisessa koulutuksessa tutkinnon osien edellyttämä ammattitaito ja osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa (NÄYTTÖ). Opiskelijan osaamista arvioivat työelämän edustaja ja opettaja.
Osaamisen arvioinnin muistilista opiskelijalle (naytto) (pdf, 163 kt)