Siir­ry si­säl­töön

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen

Kolme henkilöä tummissa vaatteissa työsalin etuosassa, etumaisena kuvassa erikoisvarusteltu pyörätuoli.

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen

Työ­pai­kal­la käy­tän­nön työ­teh­tä­vis­sä ta­pah­tu­vaa osaa­mi­sen hank­ki­mis­ta kut­su­taan työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sek­si (TEO). Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen avaa si­nul­le mah­dol­li­suuk­sia tu­tus­tua eri­lai­siin työ­paik­koi­hin ja ede­saut­taa työl­lis­ty­mis­tä jo opin­to­jen ai­ka­na tai nii­den pää­tyt­tyä. 

Työ­pai­kal­la opit am­mat­ti­tai­don li­säk­si pal­jon hyö­dyl­li­siä tie­to­ja ja tai­to­ja mm. 

Lataa työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen muis­ti­lis­ta opis­ke­li­jal­le tästä

Ty­oe­la­mas­sa op­pi­mi­sen muis­ti­lis­ta opis­ke­li­jal­le (pdf, 210 kt)

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen työ­pai­kan va­lin­ta
Värikäs kuvituskuva työelämässä oppimisen työpaikan valinnan eri vaiheista
  • Ennen pai­kan et­si­mis­tä tut­kin­non osan oh­jaa­va opet­ta­ja oh­jeis­taa sinua pai­kan va­lin­nas­sa ja työ­pai­kan työ­teh­tä­vis­sä. 
  • Etsit työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­seen so­vel­tu­van työ­pai­kan ja tuot yh­teys­tie­dot oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le.  
  • Oh­jaa­va opet­ta­ja ottaa yh­teyt­tä työ­paik­kaan ja var­mis­taa työ­pai­kan so­vel­tu­vuu­den suo­ri­tet­ta­vien tut­kin­non osien osaa­mi­sen hank­ki­mi­seen ja näyt­töi­hin (riit­tä­vä tuotanto-​ ja pal­ve­lu­toi­min­ta, tar­peel­li­set työ­vä­li­neet, työ­tur­val­li­suus­asiat kun­nos­sa sekä am­mat­ti­tai­dol­taan ja työ­ko­ke­muk­sel­taan pä­te­vä hen­ki­lös­tö). Opet­ta­ja kir­jaa va­lin­nan HOK­Sii­si. 
  • Li­säk­si oh­jaa­va opet­ta­ja var­mis­taa työ­paik­kaoh­jaa­jan ohjaus-​ ja ar­vioin­tio­saa­mi­sen (mer­ki­tään koulutus-​ ja op­pi­so­pi­muk­seen) ja tar­vit­taes­sa pe­reh­dyt­tää oh­jauk­seen ja ar­vioin­tiin.
Työ­elä­mäs­sä op­pi­jan CV 

Voit täyt­tää Työ­elä­mäs­sä op­pi­jan CV:n ja viedä sen työ­paik­kaoh­jaa­jal­le­si en­sim­mäi­sen ta­paa­mi­sen yh­tey­des­sä.  Lo­ma­ket­ta voi­daan käyt­tää suun­nit­te­luun ja tu­tus­tu­mi­seen jak­son al­kaes­sa.  

Ty­oe­la­mas­sa op­pi­jan CV (pdf, 143 kt)

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen suun­ni­tel­laan yh­des­sä

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen on oh­jat­tua ja ta­voit­teel­lis­ta kou­lu­tus­ta, joten se tulee suun­ni­tel­la huo­lel­li­ses­ti.

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­nen suun­ni­tel­laan aina yh­teis­työs­sä työ­pai­kan, opis­ke­li­jan ja op­pi­lai­tok­sen kes­ken. Sinun tar­pei­den ja työ­pai­kan mah­dol­li­suuk­sien poh­jal­ta so­vi­taan, miten opit, käy­te­tään­kö kou­lu­tus­so­pi­mus­ta vai työ­suh­teis­ta op­pi­so­pi­mus­ta. Op­pi­so­pi­mus­ta ja kou­lu­tus­so­pi­mus­ta voit hyö­dyn­tää eril­li­si­nä sekä jous­ta­vas­ti niitä yh­dis­tel­len.

Kuvassa kaksi henkilö tv-kuvauksissa.

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­ses­sa jo­kai­sel­la on oma roo­lin­sa

Opis­ke­li­ja
  • Osal­lis­tuu omien opin­to­jen suun­nit­te­luun.
  • Hank­kii osaa­mis­ta työs­sä, op­pi­lai­tok­ses­sa ja muis­sa ym­pä­ris­töis­sä.
  • Pää­see osak­si työyh­tei­söä ja mo­ni­puo­li­sia työ­teh­tä­viä.
  • Saa oh­jaus­ta työ­paik­kaoh­jaa­jal­ta, opet­ta­jal­ta ja koko työyh­tei­söl­tä.
  • Saa mo­ni­puo­lis­ta pa­lau­tet­ta op­pi­mi­ses­taan.
  • Suun­nit­te­lee osaa­mi­sen näyt­tö­jä yh­des­sä opet­ta­jan ja työ­pai­kan kans­sa.
  • Ar­vioi osaa­mis­taan.
  • Saa osaa­mi­sen osoit­ta­mi­ses­taan ar­vioin­nin.
Opet­ta­ja
  • Kar­toit­taa opis­ke­li­jan osaa­mis­tar­peet ja nii­hin vas­taa­van tut­kin­non osan/osat.
  • Suun­nit­te­lee opis­ke­li­jan ja työ­pai­kan edus­ta­jan kans­sa to­teut­ta­vat opin­not eri op­pi­mi­sym­pä­ris­töis­sä.
  • Ohjaa opis­ke­li­jan op­pi­mis­pro­ses­sia.
  • Kar­toit­taa ja jär­jes­tää opis­ke­li­jan tar­vit­se­man tuen.
  • Ohjaa opis­ke­li­jaa ja työ­paik­kaoh­jaa­jaa näyt­tö­jen to­teut­ta­mi­seen.
  • To­teut­taa yh­des­sä ar­vioin­nin työ­pai­kan kans­sa.
Op­pi­lai­tos
  • Jär­jes­tää opis­ke­li­jan tie­to­puo­lei­set opin­not.
  • Koor­di­noi ja ke­hit­tää yh­teis­työ­tä eri os­a­puo­lien vä­lil­lä.
Työ­paik­kaoh­jaa­ja
  • Vas­taa opis­ke­li­jan oh­jauk­ses­ta.
  • Pe­reh­dyt­tää opis­ke­li­jaa yh­des­sä työyh­tei­sön kans­sa.
  • Pe­reh­tyy op­pi­mi­sen ta­voit­tei­siin ja tut­kin­non pe­rus­tei­siin.
  • Suun­nit­te­lee, or­ga­ni­soi ja ohjaa ta­voit­tei­siin pe­rus­tu­via työ­teh­tä­viä.
  • Antaa pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jan ke­hit­ty­mi­ses­tä.
  • Tekee yh­teis­työ­tä opet­ta­jan kans­sa .
  • Tu­tus­tuu ar­vioin­ti­kri­tee­rei­hin.
  • Suun­nit­te­lee osaa­mi­sen näyt­tö­jä.
  • Ar­vioi opis­ke­li­jan osoit­ta­maa osaa­mis­ta yh­des­sä opet­ta­jan kans­sa.
  • Ke­hit­tää omaa oh­jaus­osaa­mis­taan.
Työ­nan­ta­ja
  • Tun­nis­taa työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen pa­nok­set ja hyö­dyt.
  • Jär­jes­tää ja var­mis­taa re­surs­sit opis­ke­li­jan oh­jaa­mi­seen.
  • Va­lit­see työ­paik­kaoh­jaa­jan ja sopii oh­jauk­sen ja­ka­mi­ses­ta ja re­surs­seis­ta.
  • Tie­dot­taa työyh­tei­söä opis­ke­li­jan, työ­paik­kaoh­jaa­jan ja työyh­tei­sön roo­leis­ta.
  • Ym­mär­tää oh­jauk­sen roo­lin osana työyh­tei­sön vas­tui­ta.
Työyh­tei­sö
  • Tukee oh­jaa­jaa ja jakaa oh­jaus­teh­tä­vää.
  • Edis­tää op­pi­mis­myön­teis­tä kult­tuu­ria ja kan­nus­taa opis­ke­li­jaa.
  • Antaa pa­lau­tet­ta ja ke­hit­tää työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen käy­tän­tei­tä.

Käy­tän­nön asioi­ta työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen jak­son ai­ka­na

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen jak­son on­nis­tu­mi­sen var­mis­tu­mi­sek­si on tär­ke­ää sel­vit­tää:

Pois­sao­lot

Jos sai­ras­tut tai jou­dut ole­maan pois­sa muun pa­kot­ta­van syyn vuok­si, il­moi­ta siitä vä­lit­tö­mäs­ti työ­pai­kal­le ja oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le. Toi­mi­ta lääkärin-​ tai ter­vey­den­hoi­ta­jan to­dis­tus työ­pai­kal­le oh­jeis­tuk­sen mu­kai­ses­ti (käy­tän­nöt saat­ta­vat erota eri työ­pai­kois­sa). Pois­sao­lo­si saat­taa vai­kut­taa ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen. Kes­kus­te­le täl­löin asias­ta oh­jaa­van opet­ta­ja­si ja työ­paik­kaoh­jaa­ja­si kans­sa. 

Työ­vaa­te­tus

Sovi työ­paik­kaoh­jaa­ja­si kans­sa, käy­tät­kö työ­pai­kan, op­pi­lai­tok­sen vai omia työ­vaat­tei­ta­si. Sel­vi­tä myös vaa­te­huol­lon käy­tän­nöt. 

Ruo­kai­lu

Mi­kä­li opis­ke­let työ­pai­kal­la kou­lu­tus­so­pi­muk­sel­la ja si­nul­la ei ole mah­dol­li­suut­ta ruo­kail­la op­pi­lai­tok­sel­la, etkä saa läm­min­tä ate­ri­aa työ­pai­kal­la, on si­nul­la oi­keus ate­ria­kor­vauk­seen (3,50 €/pv) työs­sä­olo­päi­vil­tä. Kor­vaus hae­taan jäl­ki­kä­teen Wilman lo­mak­keel­la.

Jos opis­ke­let op­pi­so­pi­muk­sel­la, vas­taat itse ruo­kai­lu­kus­tan­nuk­sis­ta. 

Mat­kat

Voit hakea Asioin­ti­pal­ve­lu Oma­Ke­las­ta kou­lu­mat­ka­tu­kea päi­vit­täi­siin työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen pai­kan ja asun­to­si vä­li­siin mat­koi­hin, jos yh­den­suun­tai­sen mat­kan pi­tuus on vä­hin­tään 10 ki­lo­met­riä. Jos olet op­pi­vel­vol­li­nen opis­ke­li­ja, voit saada kou­lu­mat­ka­tu­kea, jos kou­lu­mat­ka­si on vä­hin­tään 7 ki­lo­met­riä yh­teen suun­taan. Voit saada tukea oman auton käyt­tä­mi­seen, jos jul­kis­ta lii­ken­net­tä ei ole.

Asu­mi­nen

Työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen pai­kan si­jai­tes­sa niin, että et voi asua ko­to­na tai asun­to­las­sa. Täl­löin vas­taat itse asu­mi­sen jär­jes­tä­mi­ses­tä ja ku­luis­ta. 

Va­kuu­tus

Ta­pa­tur­man sat­tues­sa il­moi­ta oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le ta­pa­tur­mas­ta. Mene op­pi­lai­tok­sen ter­vey­den­hoi­ta­jal­le tai lä­him­mäl­le ter­veys­a­se­mal­le, jossa il­moi­tat ole­va­si työ­elä­mä­jak­sol­la oleva SAS­KYn opis­ke­li­ja ja kulut me­ne­vät IF-​vakuutuksen pii­riin.

Jos ta­pa­tur­ma sat­tuu il­lal­la/vii­kon­lop­pu­na, voit mennä suo­raan lä­him­mäl­le ter­veys­a­se­mal­le. Il­moi­ta ta­pa­tur­mas­ta oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le mah­dol­li­sim­man pian soit­ta­mal­la tai säh­kö­pos­til­la.

Kaksi vaaleansinisiin paitoihin pukeutunutta henkilöä työskentelee pöydän ääressä tutkien kirjaa ja papereita, jotka liittyvät rakennussuunnitelmiin, taustalla on viherkasvi ja pöydällä työvälineitä, kuten viivain ja muki.
Opis­ke­li­jan pe­reh­dy­tys ja oh­jaus

Työ­pai­kal­la pe­reh­dy­tys­tä ja oh­jaus­ta an­ta­vat ni­met­ty työ­paik­kaoh­jaa­ja ja muu hen­ki­lö­kun­ta. Työ­elä­mäs­sä op­pi­mis­ta oh­jaa­va opet­ta­ja seu­raa osaa­mi­se­si ke­hit­ty­mis­tä eri ta­voin ja vies­tin­tä­vä­li­nein sekä kom­men­toi ra­por­toin­te­ja­si/päi­vi­tyk­siä­si, joita voi­daan tehdä esim. Wilmaan tai muu­hun päi­vä­kir­jaan. Voit saada li­sä­tu­kea op­pi­lai­tok­sen oh­jaus­hen­ki­lös­töl­tä myös työ­elä­mä­jak­son ai­ka­na.

Pe­reh­dy­tyk­ses­sä huo­leh­di­taan, että

  • Työyh­tei­sö saa tie­don si­nus­ta ja mitä työ­teh­tä­viä sinun tu­li­si tehdä
  • Tun­net olosi ter­ve­tul­leek­si
  • Tu­tus­tut työyh­tei­sön jä­se­niin
  • Saat asian­mu­kai­sen pe­reh­dy­tyk­sen kaik­kiin työ­teh­tä­viin 

Sas­kys­sa on tehty pe­reh­dyt­tä­mi­sen var­mis­ta­mi­sek­si ”Työ­elä­mäs­sä op­pi­jan pe­reh­dyt­tä­mi­nen”- tsek­kaus­lis­ta. Vie tsek­kaus­lis­ta mu­ka­na­si työ­pai­kal­le ja huo­leh­di, että täy­tät­te sen yh­des­sä työ­paik­kaoh­jaa­ja­si kans­sa. Pa­lau­ta se oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le so­vi­tul­la ta­val­la.

Pa­lau­te osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­ses­tä osana oh­jaus­ta
  • Si­nul­la on oi­keus saada pa­lau­tet­ta osaa­mi­se­si ke­hit­ty­mi­ses­tä työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen jak­son ai­ka­na.
  • Val­mis­tau­du myös itse ar­vioi­maan oman osaa­mi­se­si ke­hit­ty­mis­tä. 
  • Pa­lau­te ei vai­ku­ta tut­kin­non osan ar­vioin­tiin tai ar­vo­sa­naan.
  • Opet­ta­ja ja työ­paik­kaoh­jaa­ja ar­vioi­vat ja an­ta­vat si­nul­le pa­lau­tet­ta osaa­mi­se­si ke­hit­ty­mi­ses­tä työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen jak­son ai­ka­na.

Kun saat pa­lau­tet­ta:

  • pa­lau­te kes­kit­tyy te­ke­mi­seen, ei per­soo­naa­si
  • on sel­ke­ää ja pe­rus­tel­tua
  • kan­nus­taa, vie op­pi­mis­ta­si eteen­päin
  • on oikea-​aikaista, an­ne­taan ilman vii­vet­tä
  • on sään­nöl­lis­tä ja vas­ta­vuo­rois­ta  

Osaa­mi­sen osoit­ta­mi­nen näy­tös­sä

Osoi­tat tut­kin­non osien edel­lyt­tä­män osaa­mi­se­si ja am­mat­ti­tai­to­si te­ke­mäl­lä käy­tän­nön työ­teh­tä­viä ai­dois­sa työ­ti­lan­teis­sa (näyt­tö). Osaa­mi­nen osoi­te­taan pää­sään­töi­ses­ti työ­elä­mäs­sä op­pi­mi­sen työ­pai­kas­sa, mutta pe­rus­tel­lus­ta syys­tä näyt­tö voi­daan jär­jes­tää muu­al­la kuin työ­pai­kal­la (op­pi­lai­tos, op­pi­lai­tok­sen työ­maa tai muu op­pi­lai­tok­sen työym­pä­ris­tö, työ­pa­ja). Näyt­tö­jen suo­rit­ta­mi­nen tu­li­si olla nor­maa­lia työ­pai­kal­la ta­pah­tu­vaa työs­ken­te­lyä.  

Näy­tön ar­vioi­vat opet­ta­ja ja työ­paik­kaoh­jaa­ja. Eri­tyi­ses­tä syys­tä näy­tön voi­vat ar­vioi­da kaksi opet­ta­jaa. Yh­des­sä näy­tös­sä voit myös osoit­taa use­aan tut­kin­non osaan liit­ty­vää osaa­mis­ta, mi­kä­li osaa­mi­nen il­me­nee ja osaa­mi­nen on suun­ni­tel­tu osoi­tet­ta­vak­si sa­man­ai­kai­ses­ti usean tut­kin­non osan osal­ta. Ar­vioin­ti teh­dään aina tut­kin­non osit­tain.  

Ar­vioi­jien es­teel­li­syy­teen so­vel­le­taan hal­lin­to­la­kia 27–29 §, mikä tar­koit­taa, että ar­vioi­ja­na­si ei voi toi­mia esim. oman per­hee­si jä­se­net.

Ennen näyt­töä
  • Näyt­tö­val­mius tulee var­mis­taa ennen näyt­töä. Ar­vioit sen yh­des­sä työ­paik­kaoh­jaa­ja­si ja opet­ta­ja­si kans­sa.
  • Näyt­töön voit siir­tyä heti, kun tar­vit­ta­va osaa­mi­nen on han­kit­tu. Opis­ke­li­jat op­pi­vat eri tah­tiin, joku voi olla val­mis näyt­töön muu­ta­man vii­kon jäl­keen, toi­nen voi tar­vi­ta op­pi­mi­seen enem­män aikaa. Näyt­töön siir­ty­mi­sen rat­kai­see osaa­mi­nen.
  • Näy­tön kesto ja ajan­koh­ta so­vi­taan työ­pai­kal­la oh­jaa­van opet­ta­jan ja työ­paik­kaoh­jaa­jan kans­sa. Näy­töt voi­vat kes­tää hen­ki­lö­koh­tai­sen opis­ke­lusuun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti muu­ta­mas­ta tun­nis­ta use­aan viik­koon. Kesto riip­puu näy­tet­tä­väs­tä ko­ko­nai­suu­des­ta ja työ­teh­tä­vis­tä.
  • Osaa­mis­ta voit täy­den­tää esi­mer­kik­si kir­jal­li­sin tuo­tok­sin tai suul­li­ses­ti (esi­mer­kik­si kie­li­tai­don hal­lin­ta, tie­to­tek­ni­nen osaa­mi­nen). 
Näy­tön ai­ka­na
  • Ennen näyt­töä tai näy­tön ai­ka­na syn­ty­vät do­ku­men­tit voi­vat olla esim. pro­jek­ti­suun­ni­tel­ma, hoi­to­suun­ni­tel­ma, työ­suun­ni­tel­ma, video, va­lo­ku­vat, port­fo­liot.
  • Voit kysyä näy­tön ai­ka­na neu­vo­ja työ­paik­kaoh­jaa­jal­ta ja työ­paik­kaoh­jaa­ja voi tar­peen mu­kaan oh­ja­ta sinua näy­tön ai­ka­na. Tämä saat­taa vai­kut­taa ar­vioin­tiin.
  • Oh­jaa­va opet­ta­ja tai työ­paik­kaoh­jaa­ja voi kes­keyt­tää näy­tön, jos toi­min­ta­si esim. rik­koo lain­sää­dän­töä, ikä­ra­ja­mää­räyk­siä, vaa­ran­taa työ­tur­val­li­suut­ta tai asia­kas­suh­teen tai et nou­da­ta työ­elä­män pe­li­sään­tö­jä.
Näy­tön jäl­keen – osaa­mi­sen ar­vioin­ti ja ar­vioin­nis­ta päät­tä­mi­nen
  • Näy­tön jäl­keen jär­jes­te­tään ar­vioin­ti­kes­kus­te­lu, johon osal­lis­tu­vat oh­jaa­va opet­ta­ja ja työ­paik­kaoh­jaa­ja. Myös sinä opis­ke­li­ja­na voit osal­lis­tua kes­kus­te­luun.
  • Ar­vioin­ti­kes­kus­te­lus­sa si­nul­la on mah­dol­li­suus omien suo­ri­tus­te­si it­sear­vioin­tiin, mutta se ei vai­ku­ta ar­vioin­tiin.
  • Ar­vioin­ti­kes­kus­te­lus­sa käy­dään läpi te­ke­mä­si it­sear­vioin­ti ja ar­vioi­jien an­ta­ma pa­lau­te.
  • Ar­vioin­ti­pää­tös (tut­kin­non osit­tain) muo­dos­te­taan yh­des­sä ar­vioi­jien kes­ken ja pää­tös pe­rus­tel­laan ja vah­vis­te­taan al­le­kir­joi­tuk­sil­la. Saat tie­don ar­vioin­ti­kes­kus­te­lun jäl­keen tai myö­hem­min Wilmasta.
  • Jos osaa­mi­sen ar­vioin­ti­si on hy­lät­ty, niin si­nul­la on oi­keus osaa­mi­sen osoit­ta­mi­sen uusin­taan. Si­nul­la on mah­dol­li­suus ko­rot­taa ar­vo­sa­naa­si.
  • Si­nul­la on oi­keus pyy­tää ar­vioin­nin tar­kis­ta­mis­ta ar­vioi­jil­ta 14 päi­vän ku­lues­sa siitä ajan­koh­das­ta, kun olet saa­nut tie­too­si (Wilma) ar­vioin­nin tu­lok­set.
  • Lue osaa­mi­sen ar­vioin­nin oi­kai­su­pyyn­nös­tä tääl­tä(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) (link­ki avau­tuu uu­teen vä­li­leh­teen)
  • Katso Ope­tus­hal­li­tuk­sen sar­ja­ku­va osaa­mi­sen ar­vioin­nin oi­kai­su­pyyn­nön pro­ses­sis­ta tääl­tä(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) (link­ki avau­tuu uu­teen vä­li­leh­teen)
Osaa­mi­sen ar­vioin­nin muis­ti­lis­ta opis­ke­li­jal­le

Am­ma­til­li­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa tut­kin­non osien edel­lyt­tä­mä am­mat­ti­tai­to ja osaa­mi­nen osoi­te­taan te­ke­mäl­lä käy­tän­nön työ­teh­tä­viä ai­dois­sa työ­ti­lan­teis­sa ja työ­pro­ses­seis­sa (NÄYT­TÖ). Opis­ke­li­jan osaa­mis­ta ar­vioi­vat työ­elä­män edus­ta­ja ja opet­ta­ja. 

Osaa­mi­sen ar­vioin­nin muis­ti­lis­ta opis­ke­li­jal­le (nayt­to) (pdf, 163 kt)