Kansainvälisen matkailun digiosaaja
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto
- Oppilaitos:
- Sasky oppisopimus- ja työelämäpalvelut
- Koulutustyyppi:
- Erikoisammattitutkinto
- Teemat:
- Liiketoiminta
- Hakutyyppi:
- Jatkuva haku
Menesty matkailualalla – kasvua digitaalisuudesta ja kansainvälistymisestä!
Koulutus tarjoaa konkreettisia työkaluja matkailualan ammattilaisille ja yrittäjille, jotka hakevat kasvua digitaalisuutta ja kansainvälistymistä hyödyntäen. Koulutuksen sisältö johdattelee osallistujat läpi matkailijan ostopolun vaiheiden, tarjoten heille syvällisen ymmärryksen matkailualan markkinointistrategioista aina asiakaslähtöisen sitouttamisen tärkeyteen. Tekoäly on mukana koulutuksessa läpileikkaavana teemana.
Opinnot koostuvat henkilökohtaisesti sinulle laaditun suunnitelman mukaisesti lähiopetuksesta (aina myös etäosallistumismahdollisuus videon kautta), etäopetuksesta, omatoimisesta verkko-opiskelusta, pienryhmäohjauksesta sekä etätehtävistä ja työpaikalla oppimisesta normaaleissa työtehtävissä. Lähipäivät ovat aktiivista tekemistä ja yhdessä oppimista. Lähipäivien aikana saadut opit ja vinkit, opiskelijoiden jakamat kokemukset sekä henkilökohtainen ohjaus auttavat sinua kehittymään työssäsi.
Koulutus toteutetaan oppisopimuksella. Haun ollessa auki tarkemmat koulutuspäivien sisällöt näet alla olevasta +Lisätietoa -kohdasta. Koulutukseen liittyvä hakuinfo pidetään 20.1.2025 klo 14.00-14.45. Ei vaadi erillistä rekisteröitymistä.
Liity infoon tästä linkistä.
Koulutuksen paikat ja ajankohdat
-
Kansainvälisen matkailun digiosaaja
- Paikkakunta
- Oppisopimus
- Hakuaika
- 20.12.2024 — 02.02.2025
- Koulutus alkaa
- 11.3.2025
Lisätietoa
Ohjelma toteutetaan yhteistyössä NordicMarketing Academyn kanssa. Koulutuspäivät toteutetaan pääsääntöisesti etäopintoina ja mahdollisuuksien mukaan lähi- ja hybridiopintoina Tampereella. Kaikki koulutuspäivät tallennetaan ja tämä mahdollistaa helposti päivien aiheisiin palaamisen jälkikäteen.
Vapaaehtoinen ja omakustanteinen opintomatka Keski-Eurooppaan keväällä 2026
Osana koulutusta (Tutkinnon osa: Kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen) opiskelijoilla on mahdollisuutena vapaaehtoinen ja omakustanteinen opintomatka Keski-Eurooppaan. Matka sisältää benchmarking-vierailun valittuun alueeseen, tapaamisia matkanjärjestäjien kanssa ja kansainväliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvää ohjelmaa. Matkan tarkempi ohjelma räätälöidään matkaan osallistuvien profiilin mukaisesti. Matka mahdollistaa käytännön oppimisen ja parhaiden käytäntöjen jakamisen matkailualan ammattilaisten kesken. Mikäli opintomatka ei ole mahdollinen, opintoja järjestetään mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksin sekä matkan aikana kerätyistä ja koostetuista, soveltuvilla verkkomateriaaleilla.
KOULUTUSPÄIVÄT:
25.3.2025
Tunnista asiakkaat – Kohderyhmien tunnistaminen ja matkailijapersoonien määritteleminen, matkailijan ostopolku (kotimaa ja kv)
TULOS: Ostajapersoonat ja ostopolku
26.3.2025
Määrittele myyntiargumentit – Matkailutuotteiden vetovoimatekijöiden (USP) tunnistaminen ja sopivien myyntiargumenttien määritteleminen. Hissipuheen avulla vakuutat kuulijan ja kotiutat kaupan.
TULOS: Kilpailija-analyysi, USP ja hissipuhe
26.3.-20.4.2025
Suunnittele monikanavaisesti, omatoiminen verkkototeutus
Digitaalisen markkinoinnin strateginen monikanavasuunnittelu (b2b, b2c) ja verkostojen merkitys matkailuliiketoiminnassa
TULOS: Digimarkkinoinnin monikanavasuunnitelma ja verkostokartta
27.5.2025
Tuotteista asiakaslähtöisesti – Matkailupalvelujen tuotteistaminen ja myynti tunnistetuille asiakkaille
TULOS: Kansainväliset kriteerit täyttävät tuotekortit
12.-13.8.2025
Löydy digitaalisesti – Kansainvälinen digitaalinen monikanavainen löydettävyys, Matkailun monikanavainen myynti ja jakelu sekä ostettavuuden varmistaminen b2c -kaupassa. Löydettävyyden kehittäminen tekoälyavusteisesti. Runsaasti käytännön harjoituksia.
TULOS: Ostettavuuden ja löydettävyyden sekä kanavahallinnan suunnitelma
7.10.2025
Johda tiedolla – Markkinoinnin ja myynnin johtaminen tiedolla, tuottojohtamisen perusteet. Tekoälyn hyödyntäminen tiedolla johtamisessa.
TULOS: Markkinoinnin ja myynnin tiedolla johtamisen suunnitelma
1.-2.12.2025
Sitouta asiakkaat – Matkailijan digitaalinen ostopolku, palvelu ja viestintä polun varrella. Onnistuneen asiakaskokemuksen kehittäminen: asiakkaan kuuntelu, suositukset ja arvioinnit. Asiakastietojen ja -suhteiden hallinta (CRM) b2c ja b2b.
TULOS: Kuvaus asiakkaan kuuntelujärjestelmästä ja lisämyynti- ja palveluviesteistä asiakkaan ostopolulla.
27.-28.1.2026
Saavuta tavoitteet sisällöllä – Sisältömarkkinointi tekoälyavusteisesti, markkinoinnin automaatiot ja sisällöntuotannon tuloksellisuus.
TULOS: Suunnitelma tekoälyn ja markkinointiautomaatioiden hyödyntämiseen.
24.2.2026
Kansainvälisty viisaasti, omatoiminen verkkototeutus ja 1 koulutuspäivä – Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta (b2c, b2b), matkanjärjestäjäyhteistyö, vastuullisuus
TULOS: Kansainvälistymispolku ja vastuullisen yrityksen suunnitelma
Ryhmäkoko on 20 henkilöä, oppisopimuskelpoiset hakijat valitaan hakeutumisjärjestyksessä.
Lisätietoja;
Key account manager | NordicMarketing Finland
Suvi Ahola
suvi.ahola@nordicmarketing.fi
+358505464190
Kenelle koulutus sopii?
Koulutusohjelma sopii sinulle, joka toimit matkailualan yrittäjänä tai matkailualan työntekijänä ja pääset työssäsi tarttumaan koulutuksen sisällön mukaisiin kehitystehtäviin.
Koulutuksen sisältö
Opintopäivien aiheet mukailevat Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon perusteita. Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto muodostuu yhdestä pakollisesta ja kahdesta valinnaisesta tutkinnon osasta.
- Vastuualueen liiketoiminnan suunnittelu ja toteuttaminen
- Kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen
- Digitaalisen myynnin kehittäminen
Jatko-opintomahdollisuudet
Ammattitutkinnon suorittaminen antaa kelpoisuuden ammattikorkeakouluopintoihin ja korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin.
Oppisopimus
Oppisopimuksen solmiminen edellyttää päätoimista työpaikkaa tai omaa yritystä, jossa opiskelija pääsee harjoittamaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Oppisopimuskoulutuksen opiskelijalle nimetään työnantajan toimesta työpaikkaohjaaja. Työpaikkaohjaajan tehtäviin kuuluvat suunnittelu sekä opiskelijan ohjaus, palautteen antaminen ja osaamisen edistymisen arviointi. Yrittäjällä työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaa mentori, joka on toinen yrittäjä. Työpaikkaohjaajan ja mentorin tietoja kysytään hakulomakkeella. Yrittäjän oppisopimuksen mahdollistumiseksi tulee yrittäjällä olla voimassa oleva YEL- tai MYEL- vakuutus opintojen ajan.
Lisätietoja koulutuksesta
-
Susanna Pirttinen
Koulutuspäällikkö
SASKY oppisopimus- ja työelämäpalvelut
-
Sari Yliviikari
Opettaja
SASKY oppisopimus- ja työelämäpalvelut
-
Susanna Forsblom
Lehtori
SASKY oppisopimus- ja työelämäpalvelut