Siirry sisältöön

Osaaminen esiin yleisötapahtumassa – kokemuksia ravintola-alalta

Opinnot vievät toisinaan myös koulun tilojen ulkopuolelle, kuten Saskyn Tampereen palvelualan ammattiopiston (TPA) Milo Savolaisen ja Tuulia Salovaaran. Kaksikko pyöritti NHL Hockey Day Finland 2023 -tapahtumassa kokkaustyöpajaa innokkaille yleisön jäsenille – haastattelimme heitä tapahtumaan osallistumisesta sekä ajatuksista ravintola-alan opintoja kohtaan.

Kuvassa Hockey Day -tausta jossa tapahtuman otsikko sekä kuvia jääkiekkoilijoista. Etualalla Milo ja Tuulia yllään mustat essut.
Milo ja Tuulia Hockey Day -tapahtumassa.

Kokkaamista yleisön edessä

Opiskelijat vetivät päivän aikana kolme työpajaa tapahtuman näytöslavalla, joissa yksi vapaaehtoinen yleisön joukosta pääsi heidän opastuksessaan kokkaamaan NHL-pelaajan pelipäivän lounaan. Annokseksi oli valikoitunut wokki, joka suunniteltiin opiskelijoiden sekä ravintola- ja catering-alan opettaja Arto Lappalaisen yhteistyönä. Tapahtumaan osallistuminen oli myös opettavainen kokemus: “Lavalla toimiminen opetti paitsi uudessa ympäristössä kokkaamista, myös esilläoloa”, Salovaara kommentoi.

Savolainen piti myös positiivisena mahdollisuutta seurata yleisötapahtuman järjestämistä käytännössä. Lappalaisen mukaan pyyntö osallistumiseen tuli suoraan järjestäjiltä: “Oli hienoa, että pyyntö tuli minulle suoraan ja oli ilo päästä tekemään tällaista projektia. Haluamme tarjota opiskelijoille uusia kokemuksia ja nykypäivän koulutuksessa yritysyhteistyö on erittäin tärkeää, joten tilauksia otetaan mielellään vastaan myös jatkossa.”

Kuvassa Milo ja Tuulia annostelevat nuudeliwokkia tarjoilukuppeihin.
Annokseksi valikoitui wokki, josta jaettiin maistiaisia yleisölle.

Lappalainen myös kiittelee tapahtumapäivän järjestelyjä: “Tapahtumissa tulee yleensä aina jotain pientä ongelmaa eteen, mutta tässä kaikki meni hienosti ja oli myös järjestäjien puolelta erittäin sujuvaa.”

Myös katsojilta saatu palaute oli positiivista – vapaaehtoisten mukaan kokkaamiseen osallistaminen oli hauska kokemus, ja yleisö myös kiitteli valmiin annoksen makua.

Lavalla toimiminen opetti paitsi uudessa ympäristössä kokkaamista, myös esilläoloa.

Tuulia Salovaara

Käytännön tekemistä ja monipuolisia mahdollisuuksia

Sekä Savolainen että Salovaara aloittivat ravintola-alan opintonsa elokuussa 2022. Alalle vetivät muun muassa läheisten kokemukset: “Olen aina tykännyt laittaa ruokaa kotona ja minulla on myös jonkin verran sukulaisia, jotka työskentelevät kokkeina. Myös Saskyssa oli ennestään tuttuja opiskelemassa”, Salovaara kommentoi.

Saskyssa vetosi lisäksi opetuksen henkilökohtaisuus – Savolaisen mukaan pienempi luokkakoko ravintola-alalla on muodostanut myös tiiviin yhteishengen ryhmän sisälle. Opiskelussa on korostunut etenkin konkreettinen tekeminen, joka näkyy myös opetusravintola Wivissä – siellä TPA:n opiskelijat valmistavat annoksia asiakkaille ja harjoittelevat käytännön työtehtäviä niin keittiön kuin ravintolasalin puolella.

Vaikka Savolaisella ja Salovaaralla on opintoja takana vasta reilut puoli vuotta, ovat he jo ehtineet olemaan myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen jaksolla. Kaksikon mukaan mahdollisuus nähdä eri työympäristöjä on ollut avartava ja opettavainen kokemus. Myös Lappalaisen mukaan työelämälähtöisyys on keskeinen osa opintoja: “Työpaikan pelisääntöjä ja valmiuksia on tärkeää käydä läpi koulussa, mutta on hyvä, että tähän yhdistyy käytännön tekeminen itse työpaikoilla – taitoja kuitenkin oppii parhaiten tekemällä.”

Yhteistyön tärkeys

Jatkossa opiskelijoita kiinnostavat paitsi vaihto-opiskelumahdollisuudet ulkomailla, myös mahdolliset jatko-opinnot valmistumisen jälkeen. Ravintola-alaa he suosittelevat ruoanlaitosta kiinnostuneille, mutta muistuttavat, että on myös tärkeää toimia joustavasti yhteistyössä muiden kanssa, sillä keittiössä työskennellään tiiminä välillä pienessäkin tilassa.

Myös Lappalainen korostaa, että ravintola-ala on tiimityötä: “Ryhmänä toimiminen on hyvä omaksua opinnoissa ennen työelämään menoa, sillä sen avulla varmistetaan, että palvelu toimii sujuvasti. Vaihtelemme myös säännöllisesti opiskelijoiden työtehtäviä, jotta he pääsevät näkemään eri toiminnot käytännössä.”